Espressomaskine får lys til at blinke

Ja, overskriften siger jo det meste:

Jeg har en espressomaskine med et 1200 watts varmelegeme. Selvsagt kan det give et lille dyk i spændingen, når det slår til.

Nu er det sådan, at maskinen er udstyret med en såkaldt PID - elektronisk styring, der sikrer optimal temperatur hele tiden. Det betyder, at PID'en slår varmelegement til og fra hele tiden (få sekunders interval). Det er godt for kaffen, men rent ud sagt møgirriterende for de folk, der måtte befinde sig på toilettet mens maskinen er tændt.

WC'ets belysning befinder sig nemlig på samme fase som udtaget med espressomaskinen. Jeg har tjekket installationen, og der er ikke umiddelbart mulighed for at trække en selvstændig fase til udtaget.

Er der nogen, der har alternative ideer, der kan sænke diskoteksstemningen på mit lokum? Kan man installere et eller andet ved sikringsskabet, der 'stabiliserer' spændingen? Er nogle lyspærer mere eller mindre sårbare overfor spændingsfald? Andre ideer?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Den lette løsning, lad være med at gå på lokum når du laver kaffe

Eller få den koblet på en anden fase, hvor blinkeriet ikke genere.

mvh jens

Skrevet af je__ns på 12 dec 2013 16:11

Hej og velkommen på siden

Den lette løsning, lad være med at gå på lokum når du laver kaffe

Tak for det .

Hmm, nu hænger kaffe og toiletbesøg jo ganske tæt sammen for de fleste, så jeg er bange for, at den løsning ikke holder vand



Er nogle lyspærer mere eller mindre sårbare overfor spændingsfald?

LED-pærer har jo typisk en strømforsyning indbygget, og burde som sådan kunne regulere udgangsspændingen til dioderne. Om de gør det hurtig nok ved jeg dog ikke. Det var måske et forsøg værd.
Det ku være, jeg skulle prøve at låne et par LED'er fra andre steder i huset og se, om det hjælper. Takker.
Skrevet af Dr. Jones på 12 dec 2013 15:56



Ja, overskriften siger jo det meste:

Jeg har en espressomaskine med et 1200 watts varmelegeme. Selvsagt kan det give et lille dyk i spændingen, når det slår til.

Nu er det sådan, at maskinen er udstyret med en såkaldt PID - elektronisk styring, der sikrer optimal temperatur hele tiden. Det betyder, at PID'en slår varmelegement til og fra hele tiden (få sekunders interval).

Du kunne jo til en begyndelse prøve at måle spændingen ved gruppeafbryderen med og uden belastning, for at finde ud af om spændingen også falder ved gruppeafbryderen. Det er lettest at måle med belastning, når belastningen er konstant, så prøve at sætte en elkedel eller lignende til, medens du måler. Hvis du nu konstanterer et spændingsfald, er årsagen udefra kommende. Hvis spændingen er nogenlunde konstant, skal fejlen søges i din installation. Lad os høre hvad du kommer frem til.








fase
Annonce

Skrevet af S. fabrin på 13 dec 2013 10:09

Hvis du nu konstanterer et spændingsfald, er årsagen udefra kommende.


Jeg er helt sikker på, at de er espressomaskinen, der er årsagen. Lyset blinker i takt med varmelegemet (PID'en har en diode, der aktiveres, når varmelegemet tændes).

Hvilken rolle spiller det, om spændingsfaldet også er at måle i gruppetavlen? Er der i så fald noget, jeg kan gøre?

Skrevet af Dr. Jones på 13 dec 2013 13:20


Jeg er helt sikker på, at de er espressomaskinen, der er årsagen. Lyset blinker i takt med varmelegemet (PID'en har en diode, der aktiveres, når varmelegemet tændes).

Hvilken rolle spiller det, om spændingsfaldet også er at måle i gruppetavlen? Er der i så fald noget, jeg kan gøre?



Hvis spændingsfaldet er måleligt i gruppetavlen, kan du ikke gøre ret meget andet end, at prøve om spændingen er "bedre" på en anden fase. Det kræver, at gruppeafbryderen forbindes til en anden fase i din gruppetavle. Hvis spændingsfaldet ikke er måleligt ved gruppeafbryderen, skal du søge fejlen i din installation (løse forbindelser, lange gruppeledninger o. lign.). Det er svært at give et kvalificeret bur uden at kende din installation nærmere.




fase
OK, tak. Jeg vil prøve at måle på tavlen hvis LED-pærerne ikke løser problemet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis