Ubehandlet Fyr Træ

Hej derude jeg har et par spørgsmål

Jeg er ved at lave et møbel i fyr træ som jeg har set på youtube og har ikke så meget erfaring med behandling af træ

Men der bliver brugt et produkt før man begynder på at bejdse

Dette : http://www.minwax.com/wood-products/preparation/minwax-prestain-wood-conditioner

Jeg har søgt på utallige sider og Minwax forhandles ikke her i DK

Spørgsmålet er så hvilket produkt kan man bruge som alternativ er det bare knastlak ?

Og den her bruges som afslutning : http://www.minwax.com/wood-products/specialty-products/minwax-paste-finishing-wax

Er det bare almindelig bivoks ?

håber i kan svare og sorry for de dumme spørgsmål
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Jamen så velkommen her på LDS.
Jeg tror du roder lidt rundt i begreberne og hvordan du vil behandle fyrretræ. Spørgsmålet er så hvad det er du vil med det. Du skriver noget om at ville bejse træet, når man bejser træ tilfører man en farve, hvilket dog ville være synd hvis det fortsat skal ligne fyrre træ. Ved bejsning kan man eks. snyde sig til at det ligner en anden træsort.
Men vil du beholde det lyse udseende kan du vælge imellem at larkerer træet eller give det en gang voks, og det kunne såmænd godt være rafineret bivoks, med almindelig bivoks vil det blive gulligt.
Der er så både fordele og ulemper ! Når du larkerer skal der ikke gøres mere ved møblet, bruger du der imod voks, skal det vedligeholdes  med flere lag voks igennem årene. Endelig kan du bruge noget der hedder interiøre lak, det er en mat lak som lukker overfladen så den ikke bliver snavset.
hej og tak for svar
fyrretræet skal have en anden farve en den lyse
der skal en brun bejds på først derefter en hvid så farven bliver lidt antik look "grålig" til det har jeg Herdins bejdse og har også en klar til at slutte af med

Spørgsmålet er mere om der skal en slags pre stain på (som minwax) først efter jeg har slebet det så det for en mere ensartet bejdsning og hvis der skal hvilken ?
Hvis du vil bejse træet må du ikke bruge andet end bejse ellers lukker du overfladen af.
ja forstår jeg godt men den der hedder "Minwax Pre Stain" er netop lavet til før bejds så tænkte bare om der var noget tilsvarende herhjemme eller man kunne bruge et alternativt produkt
Jeg har for flere år siden købt noget voks i Silvan som var i flere forskellige "træsorter".
Jeg fandt dem på nettet KLIK HER 

Jeg tror det er nogenlunde det samme som du efterspørger... jeg brugte det på en skænk hvor jeg var nød til at lave en ny top, og så for at få den samme "glød" og patina brugte jeg den voks. 
Den er nem at arbejde med, bare temperaturen er i orden (for koldt, og det er svært at gnide på og resultatet er ganske ok... bare du husker at voks skal vedligeholdes over tid, og du kan ikke stille varme og våde ting på det.

Held og lykke med projektet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hej RoYzR

Det ser ud som om, at pre-stain bare bruges til at sikre, at træet tager jævnt mod farven - at det er lige sugende over det hele.

Når du bruger Herdins bejdse, er det så lakbejdsen du bruger? Det kunne godt lyde sådan, da du nævner at du har en klar, til at slutte af med. Herdins lakbejdse er langsomt tørrende, men plejer at blive ret flot.

Under alle omstændigheder, så er det almindeligvis ikke noget problem, at få træet til at tage mod farven, såfremt det er velafrenset og ensartet slebet.

Træ tager selvfølgelig lidt ujævnt imod farve, da der jo ligger mørkere årer, som er mere lukkede og ikke tager så meget imod, som det lysere træ mellem årerne. Men da det sikkert stadig skal ligne træ, er det vel ikke noget problem.
Blot til orientering Charlotte Frich !
Så er det du kalder det mørke, kernetræ og det lyse er ved ! Sådan er alt træ opbygget det er årringene der giver den forskel.
På krydsfiner af den almindelige type er der ikke årringe da træet bliver skrællet af stammerne, på finere krydsfinerer er træet spejlskåret så man kan se årringene, men det er også væsentligt dyrere.
tak for svar

Charlottefrich : ja det er Herdins Lakbejdse

jeg tror bare jeg må køre engang tests på noget spildt træ for at se de forskellige effekter

syntes bare det lød smart med en såkaldt pre stain så træet fik en mere ensartet farve
Tak Jørgen. Jeg ved godt at der er forskel på splintzoneved og kernetræ.

Her taler jeg bare om de naturlige åretegninger, som også findes i vækstzonen. Der
er vist ikke tale om finér her?

- Der er ingen grund til at gøre det alt for kompliceret jo :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis