Dør åbner selv (i lod?)


Hej allesammen

Jeg har et problem med 3 af mine døre. Når jeg stille dem på klem, så åbner de af sig selv. Så jeg tænker jo selvfølgelig at de ikke er i lod. Det er sweedor med hængsler som I kan se på nedenstående billede.

Jeg har prøvet at skrue skruerne i døren ud på det hvide beslag, og prøvet at flytte hængslet ud og ind, men der er en lille fordybning i midten af det hvide beslag mellem de 2 skruer. Og den fordybning passer lige ind i beslaget der sidder bag ved det hvide beslag. Så det er som om der kun er ét trin den kan stå på.

Håber det giver mening.....

Så er spørgsmålet, hvordan jeg retter op på det, for det driver mig til vandvid?




10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er karmen, som sidder skævt. Det kan svjh. ikke rettes på hængslerne.
Hvad der kan gøres afhænger nok af, på hvilken led karmen sidder skævt.
Hvis en dør ikke sidder i lod, hjælper det ikke at justere på hængslerne. Det er karmen der skal sættes i lod.
Så ud med skruerne og få karmen rettet op, og så bore nogle nye huller, de gamle kan sikkert ikke bruges.
Husk opklodsning bag skruerne. Start med at fastgøre hængselsiden, på med dørpladen for at se om det ser
rigtigt ud og fastgøre låsesiden.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det tænkte jeg sgu nok. Kunne man lægge nogle stykker papir bag hængslet på karmen, så det virker som om at man "retter karmen op" på den måde?
Det kommer jo an på om det er den vej der skal rettes op. Og det giver nok for lidt med et par stykker papir. Og du kan jo kun lægge nogle få stykker papir imellem, da dørpladen ellers vil gå imod karmen i den anden side.
Nej den rigtige måde er at rette karmen.
Og allerførst: frem med lodstokken og find ud af hvor meget karmen skal rettes, og hvilken vej.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Skrevet af Kermit_369 på 11 dec 2013 11:26
Det kommer jo an på om det er den vej der skal rettes op. Og det giver nok for lidt med et par stykker papir. Og du kan jo kun lægge nogle få stykker papir imellem, da dørpladen ellers vil gå imod karmen i den anden side.
Nej den rigtige måde er at rette karmen.
Og allerførst: frem med lodstokken og find ud af hvor meget karmen skal rettes, og hvilken vej.

mvh

BS


Men alt afhængigt af hvilken vej den er skæv, så kan jeg vel bare vælge at lægge papir i det nederste eller øverste hængsel?
Der er faktisk mere plads ved den modsatte karm, så det kunne måske være en mulighed med papiret

Det bedste ville nok være at rette karmen op ja, men det er jo også lige en lidt større operation lige nu, hvor jeg også har fået malet karmene



Den kan også være skæv på den måde, at den øverste del af døren er længere inde i rummet end den nederste.
Frem med lodstokken og se til hvilken side den er skæv og hvor meget.
Skrevet af XDoubleX på 11 dec 2013 11:18

Det tænkte jeg sgu nok. Kunne man lægge nogle stykker papir bag hængslet på karmen, så det virker som om at man "retter karmen op" på den måde?


Du retter ikke karmen op ved at lægge papir eller andet under hængslerne. Der er ikke andet at gøre end at løsne karmskruerne og holde lodstokken på den smalle side af karmen, så karmen kommer i lod. Du kan evt. lade karmen hælde lidt bagover, så vil døren altid prøve at være lukket.


fase

Som jeg ser det er der ingen lette udveje på dit problem.

Så skru dine skruer ud (i hængselsiden prop af og bor nogle nye huller)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Som nødløsning, kan det hjælpe at stramme skruerne i hængslet, så hængslet går stramt. (ikke den korrekte metode, men nem at prøve)

Stram begge skruer, ved de røde pile, på begge hængsler.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også