Træskelet på punktfundament til kolonihavehus

Hej.

Jeg vil i gang med at bygge et kolonihavehus på max 40m2, og i den forbindelse vil jeg gerne have lidt input til hvordan rammen/fundamentet til huset skal sættes sammen.

Jeg vil gerne bygge et hus i denne stil: http://wheelhaus.com/the-wedge/
(I hvert fald det ydre af huset)

Jeg har været så heldig at få 6 stk beton stolpesko som disse:
http://images.guloggratis.dk/96/800..._902_6.jpg


Spørgsmålene der melder sig nu er så om 6 stk er nok til sådan et hus?

Dernæst er spørgsmålet hvordan jeg bedst udnytter denne type fundament. Jeg ser to muligheder:

1: Monter stolper lodret på soklerne, og fastgør en ramme på siderne af disse stolper. Fordelen er at det er nemt at få rammen i vater, men ulempen er nok at hele huset kommer til at hænge på fastgørelsen på siden af stolperne?

2: Sæt soklerne så der er 3 på hver langside, og læg solidt tømmer (12x24 cm på højkant?) hen over soklerne på langsiderne. Fordelen er at der så er en stærk ramme i begge sider, men det vil kræve lidt ekstra at få disse stolper til at ligge helt vandret? (Måske kan de justeres med afstandsstykker mellem stolpesko og træeet?)

Håber I kan give mig lidt feedback på disse idéer, eller måske pege mig i retning af en helt anden løsning, hvis disse ikke duer?
Hej. Jeg vil i gang med at bygge et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan da byde ind med at jeg endte med kun at bygge 17m2, og lavede 16 fundament punkter. 12 langs kanten, og 4 under gulvet.

uldal skrev den 22-05-2019 18:06:12

Ja, så har SU da til trillebøren og en grill.

 Så du mener ikke 24 punkter er nok?    De bliver selvstøbte, kommer jo ned i en dybde på 90 og med en diameter på 30.  I centrum skubbes der et  tomt 110mm pvc rør i ned i 30cm dybde som så efterstøbes med stolpesko.


 

Lee skrev den 24-05-2019 12:08:08

 Så du mener ikke 24 punkter er nok?    De bliver selvstøbte, kommer jo ned i en dybde på 90 og med en diameter på 30.  I centrum skubbes der et  tomt 110mm pvc rør i ned i 30cm dybde som så efterstøbes med stolpesko.

 Så fjerner du vel pvcrøret ellers har du jo ingen binding til soklen? Ellers kan du jo undlade røret og så efterfølgende bore huller til stolpesko og lime dem fast.

Jeg ved det ikke men jeg tror da antallet er fint nok, men hvorfor er de ikke ligeligt fordelt på langsiderne?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

PVC rører sættes i sammen med den første støbning af hullet og fyldes med mineraluld. Det stikket så 5cm op over jorden. Så det er støbet 25cm ned i.    Dernæst tømmes pvc røret for mineraluld og de 30cm cm PVC støbes så med finbeton med justerbare stolpesko i.      Det skulle være både den billigste og nemmeste manuelle måde at gøre det på tror jeg.  

De skulle gerne være ligelidt fordelt på langsiderne?  skal lige være med hvad du mener specifikt.   


 

Annonce

Jeg tror det med "trillebør og grill" var en hentydning til at mit hus er lille

I forhold til dit hus Lee, så kan jeg ikke se der er noget understøtning i midten af gulvet? 

Hvis jeg læser rigtigt, så er der 4m fra væg til væg. Det er et ret langt spænd for strøerne, hvis ikke det skal gynge når man går på det.

Er godt klart over hvordan du har dig tænkt dig med rørene, men beton binder jo ikke på PVC!

Syntes bare at det på tegningen så ud som om afstanden ikke var den samme mellem punktfundamenterne. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

mortenbock skrev den 24-05-2019 12:43:53

Jeg tror det med "trillebør og grill" var en hentydning til at mit hus er lille

I forhold til dit hus Lee, så kan jeg ikke se der er noget understøtning i midten af gulvet? 

Hvis jeg læser rigtigt, så er der 4m fra væg til væg. Det er et ret langt spænd for strøerne, hvis ikke det skal gynge når man går på det.

 

Okay på den måde.      


Jeg tænker at jeg laver nogle støttepunkter på hvert 3-4 gulvspær i midten.  Bare simpelt en klat beton og så en fundablok under.

 


 

Kermit_369 skrev den 24-05-2019 12:47:18

Er godt klart over hvordan du har dig tænkt dig med rørene, men beton binder jo ikke på PVC!

Syntes bare at det på tegningen så ud som om afstanden ikke var den samme mellem punktfundamenterne. 

Iforhold til PVC/beton så er pvc røret sat ned i selve fundamentet jo (25cm) og så er der 10cm beton i radius hele vejen rundt også. Har ikke oplevet før at det ikke sidder fast. PVC røret danner egentlig bare hylster for finbeton og stolpeskoen. Det skulle gøre det nemmere at ramme den samme højde hele vejen rundt. Gør jeg så ikke det har jeg samtidigt købt justerbare stolpesko så jeg næsten ikke kan undgå at komme i vatter.

Jeg har taget udgangspunkt i at der skal være 2m mellem hvert støttepunkt.   Dog trækker jeg hver hjørne 30cm ind på hver langside.      På de sider hver det fx er 3m ialt sætter jeg 2 støttepunkter med maks 2m imellem. 


 

Jeg har overvejet en udbygning på et kolonihavehus. Mellem to fløje er der lige nu en terrasse med 40x40 fliser i beton. Fliserne ligger let hævet i forhold til græsplænen.
Ved en udbygning med et ekstra værelse på 8-9 m3 her, vil det så være nok at stille 6 eller 9 fundablokke/Lecablokke på fliserne og bygge ovenpå disse? Dels i forhold til bæreevne, dels i forhold til storm (hvor tungt skal huset være for ikke at blæse væk).
Jeg har prøvet at sammenligne med min kærestes hus.
Min kæreste har, så vidt jeg kan se, ingen reel forankring af sit hus. Det består af to skurvogne i vinkel (aksler fjernet, sat på Leca) og derimellem en havestue på anslået 4x4 m, sat løst på forhåndenværende blokke.
Verandaen på ydersiden er vist skruet til Lecablokkene med vinkelbeslag og ukendt binding af skruerne.

Hellere forspørge sig end forgøre sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis