Træskelet på punktfundament til kolonihavehus

Hej.

Jeg vil i gang med at bygge et kolonihavehus på max 40m2, og i den forbindelse vil jeg gerne have lidt input til hvordan rammen/fundamentet til huset skal sættes sammen.

Jeg vil gerne bygge et hus i denne stil: http://wheelhaus.com/the-wedge/
(I hvert fald det ydre af huset)

Jeg har været så heldig at få 6 stk beton stolpesko som disse:
http://images.guloggratis.dk/96/800..._902_6.jpg


Spørgsmålene der melder sig nu er så om 6 stk er nok til sådan et hus?

Dernæst er spørgsmålet hvordan jeg bedst udnytter denne type fundament. Jeg ser to muligheder:

1: Monter stolper lodret på soklerne, og fastgør en ramme på siderne af disse stolper. Fordelen er at det er nemt at få rammen i vater, men ulempen er nok at hele huset kommer til at hænge på fastgørelsen på siden af stolperne?

2: Sæt soklerne så der er 3 på hver langside, og læg solidt tømmer (12x24 cm på højkant?) hen over soklerne på langsiderne. Fordelen er at der så er en stærk ramme i begge sider, men det vil kræve lidt ekstra at få disse stolper til at ligge helt vandret? (Måske kan de justeres med afstandsstykker mellem stolpesko og træeet?)

Håber I kan give mig lidt feedback på disse idéer, eller måske pege mig i retning af en helt anden løsning, hvis disse ikke duer?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  1. Dine punktfundamenter er udmærkede, men 6 stk. er for lidt du bør have mindst 4 stk. mere, som minimum til er hus af den størrelse. afhængig af bundforhold. (fundamenterne sættes i vatter indbyrdes)
  2. Din ramme (tømmer) boltes på sokkel-fundamentet evt. med gevindstang/skive & møtrik.

     


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det kommer jo også an på hvor kraftig tømmer, du bruger til strøer, og hvordan du laver opbygningen, samt hvilken gulv brædder, for at vide max afstand mellem strøer.

Laver du det sådan her, med bærebjælker og strøer på tværs, er det jo lige før du kan klare dig med de 6 stk. punktfundamenter. Var det mig ville jeg bruge flere, det er jo en ret lille udgift i forhold til hele byggeriet.

godt foto jens, men manden vil bygge 40 kvm. der slår 6 punkter ikke til. Størrelsen lugter af ophold og jeg vil anbefale at isolere gulvet med det samme. det vil du ikke fortryde. Luk af mod jorden med eternitplader, der hænges op på lister nederst på spærene, det forhindrer åndsvage mus i at komme ind, og læg isoleringen ovenpå med en dampspærre og brædder. Jeg har bygget 36 kvm, hvor jeg lagde spær ud på punktfunda nedgravet til 90. Derefter gulv i 26 mm terrassebrædder. Herefter rejste jeg vægskelletter af sammenskruede reglar. Tagspær direkte på skelettet. Men jeg har fundament i yderrammen (der bærer spærene) pr 1,5 m. I midten er spærene afstivet med trykkede stolper, nedgravet til 90 pr 1 m. Skuret har overstået to storme og giver sig ikke en disse. Husk patentbånd!
PS: Hvis du vil bygge et hus med standard som din illu., betyder et par fundastolper ikke fra eller til i omkostninger. God fornøjelse!!

 

Jeg ville nu heller ikke nøjes med 6 stk punktfundamenter, men er tømmeret kraftig nok, er det da muligt, også til 40m2, men det vil da kræve god bæreevne af punktfundamenterne

Så det dobbelte antal punktfundamenter, vil da ikke være fråds.
Annonce
Jeg prøvede at lave et 9 kvm skur på sådan 4 fundamenter, og det var 5 for lidt

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Tak for input.

Jeg tænker at jeg lige laver en tegning af det jeg har i tankerne efter dette, og poster den herinde senere.
Nu faldt jeg lige over dette galleri:

http://wheelhaus.com/cabin-construction/

Huset som jeg har kigget lidt på er egentlig designet til at kunne køre på hjul. Så vidt jeg kan se, så hviler hele huset til gengæld på en stål ramme. Sådan en stål ramme er lidt ekstrem, men vil den slags ændre på antallet af punkter huset ville skulle stå på?

Jeg skal måske lige notere at det ikke er for at spare på beton pillerne, men bare for at forstå sammenhængen. Hvis rammen er stærkere, skal der så færre punkter til?

Jeg går også ud fra det har betydning hvordan jorden er sammensat?

Ja dine punkfundamenter, skal jo kan bære vægten ar huset, samt modstå det vindpres der kommer-

Så  bundens beskaffenhed, har jo også stor betydning.

Men hellere lidt for mange punkfundamenter, end for lidt. De er jo ikke sådan lige til at eftermontere.

Nu ved jeg der er en gammel post det her.
Men er selv igang med det samme projekt kolonihave, og vi er netop nået til at skulle støbe.  

Med et 45m2 hus til ophold er jeg nået frem til at jeg skal have 22 steder hvor vi skal støbe. Det lyder af noget mere end de 6 der i opslaget her er tænkt.   Hvad tænker i andre? 


 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis