Åbning i mur

Hej,

Har lige behov får lidt råd her.

Jeg skal lave en åbning på ca. 1,5 mtr i en ikke bærende halvstensvæg. Dog støtter den op ad ydermuren.

Der ligger kun nogle få lag tegl ovenpå.

Kan jeg lave det med en overligger af tegl, evt. flere lagt oven på hinanden?

Eller skal der et jern ind?

Mvh Dennis


 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu støtter den altså ikke bare op ad ydermuren, men den er med til at stive ydermuren af, så hvor tæt på ydermuren vil du lave dit hul.
såkaldte tegl overligger er ikke længere af tegl med en støbt betonbjælke der er indfarvet så den ligner teglsten, og der er jern i den.
hvis væggen støder op til en facade, kan det være en stabiliserende væg. dvs den er med til at modstå vindtryk på facaden

 

Jo tak. Derfor er spørgsmålet om det er ok med en tegloverligger, eller jeg skal ligge et I-jern op, hvilket jeg helst vil undgå.

 

Skrevet af DennisJ på 11 dec 2013 15:17

Hullet bliver ca. 65cm fra indermur. Huset er dobbeltmuret.

Tegloverliggere - det du mener er, at det er tegl med indstøbt jern, ikk?


Det jeg mener er at i vore oplyste dage bruger man ikke længere tegl med indstøbt jern, men en betonbjælke der er indfarvet så den ligner en tegl overligger og ja der er jern i den. Forskellen ligger i at de gamle tegl overliggere skulle vendes rigtigt for at kunne bære noget, de nye kan vendes som man har lyst.
Annonce
Jeg er ikke statiker, men matematiker, og lige netop logikken må komme ind her:

En overligger ligger der pga. af det horisontale tryk fra oven. Et evt. vertikalt tryk (hvis muren altså skal agere støttemur), aflastes ikke en tøddel, om du så lagde en crom-vanadiumbjælke for oven. Her må det afgørende, som Håndværkeren er inde på, være antallet af sten fra hullet til ydermuren.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det tænkte jeg også selv. Men er så i tvivl om 65cm fra mur er for lidt, eller nok...

Har ikke lyst til at bruge 5-10000 på en beregning...


 

Så prøver lige ad en anden vej, hvor tæt på står den næste mur der støtter ydermuren, Hvis den du vil lave hul i er den eneste, må du nok flytte hullet mindst 2 m. ind fra ydermuren.

Siden på bygningen er ca. 11 mtr. lang og der er 2 mure som støder op til ydermuren.

Den ene som jeg vil lave hul i står ca. 3,5mtr. inde fra den ene side af huset og den anden som der ikke skal laves hul står ca. 4 mtr inde fra den anden side af huset.

Giver det mening?


 

Ja det giver masser af mening, og du må hellere få fat i en mure der kan fortælle dig hvad du må og ikke må, for der skal altså noget støtte til så lang en mur. På denne tid af året er det koldt hvis muren vælter ud 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis