Hjælp til behandling af bord

Hej med jer!

Jeg har planer om at få slebet og behandlet dette bord.
Problemet er bare at jeg ikke ved hvilket træ det er, og jeg har heller aldrig prøvet at istandsætte sådan noget før. Ville gerne hvis bordet kunne blive mørkere. Jeg har ikke mulighed for at låne en rystepudser. Kan I hjælpe mig med hvad jeg skal købe og gøre?

Venlige hilsener,
Randi
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det bordet i dit profilbillede? Kan du ikke vedhæfte et der er lidt størrei tråden istedet, så det er til at se om det er lakeret mm.?

Hvis det er et fineret bord, så pas på med at pudse for meget, især kanterne kan være sarte,

Er det finer, og bordet har været pudset ned før, kan fineren være særdeles tynd.

Har det ikke lak, kan en afvaskning med grundrens (med opvreden klud) og en efterfølgende pudsning, evt bare med hånden, være nok.

Vil du have det mørkere, kunne bejse være en mulighed.

Jeg tror det er lakeret bøgetræ :-) kan ikke sætte billede ind, har ellers prøvet. Hvad skal jeg gøre når det ér lakeret?

Venlige hilsener,
Randi


Så tror jeg det lykkedes :-). Som I kan se, er det noget slidt og grimt. Men håber jeg kan gøre det pænt igen. Det behøver egentlig ikke at blive mørkere, bare den grimme lakering og pletterne kan komme væk.

Venlige hilsener,
Randi

Puds det forsigtigt (fineren' er meget tynd for ikke at pudse igennem) husk på at fineren allerede er pudset en' gang som minnimum.

Har du en ziklinge kan du (høvle) lakken og skjolderne af dette kræver lidt øvelse at sætte en ziklinge op så den kan arbejde rigtigt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Puds? Er helt ny i det her håndværks-lingo :-)

Men jeg tror ikke det er finér. Har ikke sådan en ziklinge. Har stort set ikke noget værktøj.

Venlige hilsener,
Randi

Når jeg skriver puds, mener jeg slibe med sandpapir. (det samme i min termer)

Det kan nemmest gøres mest nænsomt med en klods, med sandpapir viklet omkring, snedkere bruger ofte en kork klods til dette. en træklods kan self. også bruges.

Og meget vigtigt slib/puds kun langs årene, gør du ikke dette kan du lave uoprettelige skader på dit bord, men vær især varsom med kanterne, her er fineren mest sårbar og kan nemt slibes/pudses igennem, & så er det sket med det fine bord. (finer er oftest under ½ mm tyk og nogen gange endnu tyndere)

Ziklinge er et stykke fladt plade, hvor på der er hærdede kanter som kan laves meget skarpe med de rigtige værktøjer, og rigtigt det er nok de færreste som har et sådant værktøj for hånden, men glemmer til tider dette, som er en næsten naturlig del af mit værktøjs sortiement.

Du skrive at du ikke tror det er finer, men jeg kan se at der er en bred kant langs forkanten som "næste fortæller" mig med 98 % sikkerhed, at der er tale om et fineret møbel. (kan du se åretegningerne i enden på dit bord er det massivt)

Om du kikker under bordet er det sikkert fineret med en anden træsort som er noget billigere.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Min mor, der har købt det, holder på det er massivt bøgetræ og er købt i Ilva. Jeg synes også jeg kan ane årene ude i siden.

Jeg har lige spurgt min far, der er gammel tømrer, og sendt ham billeder af undersiden af bordbenet og hjørnet på bordpladen. Han er sten-sikker på det er massivt bøgetræ :-)

Her er et lignende: http://www.dba.dk/sofabord-arrebo-moebler/id-1004896922/

Jeg læste lidt på egen hånd på nettet, hvor der stod at man kunne prøve at smøre det ind i brun sæbe, og lade det være i 24 timer. Hvorefter man så burde kunne skrabe lakeringen af. Det gjorde jeg så i formiddags, da jeg ikke følte kom nogen vegne med slibningen. Men nu må vi se, det må briste eller bære..

Venlige hilsener,
Randi

Ja så er det bare med at komme i gang med div. pudsemaskiner først grov og gradvis finere og finere sandpapir.

På lang ad årene gælder stadigvæk.

Så på med vanten og kom i gang

Go' arbejdslyst.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak for hjælpen! :-)
Hvad skal jeg behandle det med? Det skal ikke males, da jeg gerne vil have det bliver en mat, lys og naturlig træfarve :-) (svært at formulere) . Er det sæbespåner? God weekend!

Venlige hilsener,
Randi
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også