Hjælp til behandling af bord

Hej med jer!

Jeg har planer om at få slebet og behandlet dette bord.
Problemet er bare at jeg ikke ved hvilket træ det er, og jeg har heller aldrig prøvet at istandsætte sådan noget før. Ville gerne hvis bordet kunne blive mørkere. Jeg har ikke mulighed for at låne en rystepudser. Kan I hjælpe mig med hvad jeg skal købe og gøre?

Venlige hilsener,
Randi
Hej med jer! Jeg har planer om at få... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan også give det en gang lak.

Der findes mange forskellige at vælge mellem,( klar/mat/silke-mat osv.) prøv at se hvor du handler den slags, få dig en snak med ekspedienten om mulighederne.

Syrehærdende lak er klart det mest holdbare, ved bare ikke om det overhovedet kan fås' mere.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 11 dec 2013 15:47

Ziklinge er et stykke fladt plade, hvor på der er hærdede kanter som kan laves meget skarpe med de rigtige værktøjer, og rigtigt det er nok de færreste som har et sådant værktøj for hånden, men glemmer til tider dette, som er en næsten naturlig del af mit værktøjs sortiement.

Hej håndværker
Kan du komme med en kort forklaring på hvordan man sætter en ziklinge op igen når den ikke  rigtig vil skære mere ??? har en som var ret dyr da den blev købt ! så den må kunne sættes op igen
Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Ja det kræver nogen øvelse at "sætte" et ziklinge stå op, så det holder skæret, jeg har øvet mig rigtigt meget, men behersker ikke denne diciplin til tilfredshed endnu.

Men et dejligt værktøj som kan høvle lakken af når det er "sat" rigtigt op.

Har en trekantet fil der er slebet helt blank og poleret til formålet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Ups så først nu dit spørgsmål polobjørn.

jeg skal forsøge at forklare hvad jeg har lært og gør efter bedste evne. (kort kan jeg ikke love dig) 

Jeg lærte af min far at slibe og sætte et zihklinge (zihen vist-nok tysk og betyder vist træk) stål op for mange år siden, (måske ca. +50 år siden) tror der er mange meninger om hvordan dette skal/kan gøres.

Men nu til det endelige:

Først skal stålet slibes lodret på en grov cabarundumsten gjort fugtig med petroleum, når der er dannet en' æg (som på en kniv) på begge sider af stålet, bruger jeg en trekantet fil, min far har slebet/filet helt blank til et zihklinge-stål. (godt materiale en fil er lavet af) kan også købes.

Denne æg der er dannet på siderne skal så "væltes" dette gøres med ziklinge stålet som trækkes over æggen, zihklingen lægger jeg på fladen lidt ud over et bord eller høvlebænk så fingrene ikke støder imod, stålet (filen som er blank) føres over ziklingen i en bue lignende bevægelse fra basiss (nærmest skæftet på zihklingestålet) til spidsen i en uafbrudt bevægelse, dette gentages nogle gange på alle sider (2 skær på kanten)

Som du i kan se er det svært at lave en brugsvejledning på skrift, det ligner utvetydeligt noget volapyk for nogen som ikke har prøvet dette. (prøv evt. selv at lave en brugsanvisning som skal følges slavisk, det er en vanskelig øvelse)

Og som før nævn er der helt sikkert mange måder på hvordan dette gøres, jeg ved bare at det fungere ikke 100% optimalt for mig, kan stadig forbedre "min" egen teknik

Når zihklingen er sat rigtigt op lægges den i en lille vinkel med det emne der skal behandles og kan med fordel bøjes en lille smule på den lange led med tommelfingrene, sådan at stålet bider bedre i f.eks. lakken, og du kan høvle en ultra tynd spån af. (trække/skubbe) skal så blot bue modsat.

Så processen med at forfine denne noget specielle teknik (for mig) kan stadig udvikles, mener jeg.

En meget meget lang og måske uforståelig udredning, men kan vist ikke gøre det bedre, har gjort mig umage hermed, og i bedste LDS ånd som altid.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
Tak for svar og link til alle der har svaret   har set på Youtube og det er meget informativt som suplement til din "brugsvejledning" "maskinsnedker" så mange tak

Hilsner til alle fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også