Flytte elmåler/gruppetavle sikringer

Hej

Jeg skal have flyttet en eltavle med 90 grader - altså på væggen ved siden af. Det er maks 30 cm fra hvor den er nu, eftersom væggen skal rives ned.

hvad er reglerne herfor? nogen skriver at eltavlen skal opgraderes, og det kræver godkendelse osv. Der står rigtig mange forskellige ting om det alle vegne, men er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre? - udover at kontakte en elinstallatør. Det er i sidste ende ham der skal udføre jobbet, men der er nogen af dem der kræver tre gange så meget i betaling som andre, og derfor stiller ejg mid uforstående.

Håber i kan være behjæpelige :-)

Venligst

Amani
Hej Jeg skal have flyttet en eltavle med 90... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De sælger vist Schneider sikringer osv i bauhaus nu til fair priser. Det var det der i gamle dage hed merlin gerin som Schneider har købt. Hele min tavle er bygget op med merlin, sidste undertavle blev lavet med Schneider og Hager stumper. Kig på den blå, der er mange der køber ind i vildskab når de planlægger elinstallation, og så sælger ud af overskuddet når de finder ud af at det ikke kommer i brug.
Har faktisk lige selv været igennem det samme, nemlig flyttet tavlen 90 grader i forhold til hvor den sad, blev en ny målertavle og gruppetavle, udover det blev væsentligt pænere, så fylder det hele så også væsentligt mindre i forhold til den gamle forældet installation.

Pris ca. 3500,- i stumper + timer.
Håndværker -> de fleste af dem fungerer formentlig fint! Men der skal kun en defekt til for at ødelægge en del. I min brors tilfælde dækkede forsikringen, men elektrikeren der kom og udbedrede anbefalede dem også at skifte ud til en bedre kvalitet, og det gjorde de så. Jeg har selv en enkelt SEKO sikring til 400v som jeg har brugt til et stik til betonblanderen, den ryger her i vinter, for nu er jeg færdig med at støbe. Men den har ikke givet problemer, den knaldede fint fra da jeg satte et fejlmonteret forlængerkabel på.
Og til trådstarter, så laver hager nogle pæne tavler til indbygning. Jeg bruger selv Volta modellen, de kan fås billigt i Tyskland hvis man kigger sig lidt omkring.
Skrevet af fotografikeren på 21 dec 2013 08:32
Og til trådstarter, så laver hager nogle pæne tavler til indbygning. Jeg bruger selv Volta modellen, de kan fås billigt i Tyskland hvis man kigger sig lidt omkring.

Fint nok.
Men husk at få tavlen produceret så det kan bevises at tavlen overholder EN60439-1 og 3. Eller lavspændingsdirektivet og stærkstrømsbekendtgørelsen.
Alle typetestede tavler fra en anerkendt tavlefabrikant overholder disse karv - og medleverer dokumentation herfor.
HN har f.eks. reklameret med tavler, hvor de direkte skriver at de ikke medleverer dokumentation for at de overholder disse krav. Sådan en tavle tvivler jeg på at en aut. el-installatør vil montere.
Det gør de så vist ikke mere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis