Flytte elmåler/gruppetavle sikringer

Hej

Jeg skal have flyttet en eltavle med 90 grader - altså på væggen ved siden af. Det er maks 30 cm fra hvor den er nu, eftersom væggen skal rives ned.

hvad er reglerne herfor? nogen skriver at eltavlen skal opgraderes, og det kræver godkendelse osv. Der står rigtig mange forskellige ting om det alle vegne, men er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre? - udover at kontakte en elinstallatør. Det er i sidste ende ham der skal udføre jobbet, men der er nogen af dem der kræver tre gange så meget i betaling som andre, og derfor stiller ejg mid uforstående.

Håber i kan være behjæpelige :-)

Venligst

Amani
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kilde - sikkerhedsstyrelsen :

Hvis der ikke er tale om en forholdsvis ny tavle, kan det godt give problemer. Efter bestemmelsen i afsnit 6, 620.1 skal en installation i drift være i overensstemmelse med de bestemmelser, der var gældende ved udførelsen eller ved senere omlægninger. En installationstavle er et stykke elektrisk materiel og skal derfor opfylde de regler, som gælder på tidspunktet for flytningen. Det betyder i praksis, at tavlen skal opfylde EN 60439 og skal beskyttes mod indirekte berøring!

Så jo, tavlen skal opgraderes eller en ny til.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men lad være med at forfalde til at købe en billig Harald Nyborg tavle.
Bare et godt råd
For lige at tage evt. modangreb i opløbet er jeg ansat i en tavlevirksomhed - og vi vil ikke benytte andet end kvalitetskomponenter ( LK,ABB,Merlin Gerin, Siemens,Moeller,AEG,Schneider ) - og der falder HN igennem.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg tænker du har ret,

det kunne være interessant at høre fra en kender, hvad foreskellene kunne være? for jeg tænker en automatsikring slår fra når den skal, lige meget hvad mærke det har. eller tager jeg fejl? :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 10 dec 2013 20:51
jeg tænker du har ret,

det kunne være interessant at høre fra en kender, hvad foreskellene kunne være? for jeg tænker en automatsikring slår fra når den skal, lige meget hvad mærke det har. eller tager jeg fejl? :-)

Måske gør den måske gør den ikke , men det kan også handle om hvordan komponenterne er at arbejde med, installatøren skal give garanti på det udførte arbejde, så skal han også have lov at vælge hvad han vil montere..
Annonce
Skrevet af christiannielsen på 10 dec 2013 20:51

jeg tænker du har ret,



det kunne være interessant at høre fra en kender, hvad foreskellene kunne være? for jeg tænker en automatsikring slår fra når den skal, lige meget hvad mærke det har. eller tager jeg fejl? :-)


Prøv at kikke denne tråd, her er debat om de billige tavler fra HN.

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/160368

Skrevet af christiannielsen på 10 dec 2013 20:51
jeg tænker du har ret,

det kunne være interessant at høre fra en kender, hvad foreskellene kunne være? for jeg tænker en automatsikring slår fra når den skal, lige meget hvad mærke det har. eller tager jeg fejl? :-)

Jeg har set test af billige automatsikringer, nogle af dem var direkte engangs hvis de skulle afbryde en direkte kortslutning, og der stid flammer ud af dem, jeg ved ikke om det er HN typer, men jeg ville ikke spare på det punkt.
Jeg har fået indstaleret de automat sikringer fra Onkel Harald, både 380 v og 220 v. og jeg skal lige sige at de virker fortrinligt. Nu har de siddet der i 4 år så kvaliteten er vist udmærket. De har alle være slået ud hver for sig når jeg har overbelastet en gruppe.
Jeg har også haft en kraft guppe fra HN, som simpelhen smeltede, så det kom en fase ud på nul ledningen. så jeg ville aldrig anbefale Gruppe afbryder fra HN....
Min bror har også haft en skade med Harald skrald sikring der sendte fase ud på nul og futtede pænt meget elektronik af i hytten.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis