Er dette en ulovlig elinstallation?

Har fornyligt overtaget et hus, og i den forbindelse, har vi allerede haft en elektriker ude for at kigge på nogle lampeudtag i køkkenet, og her sagde han, at det var en ulovlig installation. Jordlederen bliver brugt til noget andet end jord. Vi har indtil videre valgt ikke at gøre noget ved det - det virker jo og vi orker ikke lige at få væggene flået op for at skifte det.
Nu er vi så ved at sætte nogle spots op i badeværelset, som vi havde pillet ned, da vi malede. Der er ikke udtag i, da spotsne sidder direkte uden på det hul, der er. I det ene af hullerne ser det ud, som jeg ville forvente med 3 ledere - en brun, en blå og en gul/grøn. I det andet hul ser det imidlertidigt sådan her ud:
Image and video hosting by TinyPic

Mit spørgsmål er så, er dette nu også en ulovlig installation? For så begynder det at hobe sig op. For mig ligner det en gang makværk. Der er 3 blå ledere der kommer ind i 1 hul i samlingsmuffen og 2 jordledere, der tilsyneladende ikke fungerer som jord og som også går ind i et hul i muffen. Endeligt er der en sidste jordleder, som måske fungerer som jord (jeg aner det ikke). Endelig sidder der et par brune ledere oppe i hullet...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe den grøn/gule ikke bliver brugt til andet end jord, er der ingen problemer. Hvordan konkluderer du at "de tilsyneladende ikke fungerer som jord"

Skruen i siden af dåsen og muligvis hullet i toppen er dog næppe lovlige.

Du skriver at du har overtaget huset for nyligt. Er der ikke lavet el-syn i forbindelse med handlen?
Skrevet af jenshøj på 05 dec 2013 22:56
Så længe den grøn/gule ikke bliver brugt til andet end jord, er der ingen problemer. Hvordan konkluderer du at "de tilsyneladende ikke fungerer som jord"

Skruen i siden af dåsen og muligvis hullet i toppen er dog næppe lovlige.

Du skriver at du har overtaget huset for nyligt. Er der ikke lavet el-syn i forbindelse med handlen?

Ja, hvad med ejerskifteforsikringen ? Det kan umuligt være lavet af en fagmand - han ved godt at det er strengt forbudt at bruge den gul/grønne til andet end beskyttelseslederr.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Du skal jo ikke flå væggene op. Der er to ender på et kabel, og så er det at finde deres vej rundt i huset og se hvor der opstår noget forkert, men hvis du ikke selv kender principperne må du få en elektriker ud.
Jeg synes det er lidt mærkeligt at ham der var der ikke tilbød at gøre det med det samme.
Det kan vel højest være en times tid, er er på spil.


 varmetossen

Når den gul/grønne er brugt til andet end beskyttelsesleder kommer der jo til at mangle en ledning hvis den bliver pillet fra/brugt som beskyttelsesleder - så er det ikke rør er der en udfordring med en manglende ledning forskellige steder i installationen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svarene. Altså, det der undrer mig er, at den brune ledning ligger og ser ud til ikke at blive brugt. Så hvis jeg skal sætte lampen til skal jeg forbinde den til den blå (nullederen?) og til gul/grøn (jord, ville jeg normalt mene). Det virker underligt. Det er som om der er byttet om sådan at den brune er jord eller? (skal lige understrege at jeg ved meget lidt om det her, som det måske også fremgår).

Mht ejerskifteforsikring, så har vi også tænkt os at høre om det er noget, de vil dække.
Der er lavet et eltjek, som OVERHOVEDET ikke har påpeget hverken det her eller det i køkkenet.
Annonce
Med din egen udmelding om at du ved meget lidt om det her skal du nok kontakte ejerskifteforsikringen og elektriker/el-installatør

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu kan vi jo ikke måle på dine ledninger over nettet, så det er svært at vide, om det er lavet korrekt. Det kunne for så vidt være ok, men det ser da underligt ud.

Når der er lavet el-sysrapport, og disse fejl ikke er fundet, skal du kontakte din forsikring. Citat fra eleftersynshåndbogen:
"Forsikringen dækker normalt skjulte skader og andre skader samt for elinstallationernes vedkommende ulovlige forhold og funktionsmangler, som ikke er nævnt i rapporterne. "
Hej
Jo, men er det ikke bare et lampested med gennemgang, hvor brun er fase og blå nul.
Jeg har også sådan et 'vejkryds bag en lampe hvor tre kabler mødes og gør noget forskelligt.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 06 dec 2013 13:46
Hej
Jo, men er det ikke bare et lampested med gennemgang, hvor brun er fase og blå nul.
Jeg har også sådan et 'vejkryds bag en lampe hvor tre kabler mødes og gør noget forskelligt.

mvh

Kan godt være det er korrekt! Men hvordan skal jeg sætte ledningen fra min lampe til? Det ligner, at der kun er nul og jord, som jeg kan tilslutte den til?
Hej.
Ja, det kan jeg så ikke se, men er der nogle løse/enkelte ledninger, evt. med en fjerde farve, som regel rød eller hvid, der så kommer via afbryderen.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også