Solfanger test



Hej gutter og gutinder,

Jeg er igang med at lave en solfanger der bør kunne give en optimal varmeafledning til vandet.

Jeg bruger 22 mm. rør og 3/4 indvendig tilslutning.
 
Imellem rørene kommer tagrendeformet kobberplader som bliver loddet på rørene og malet matsorte med varmeresistent maling. Jeg har bestilt jernfattigt glas i 4 mm. 118 cm. x 108 cm.

Selve kassen laver jeg i trailerbund og ydermålene er 120 cm. x 110 cm. Der kommer 100 mm. isolering i bund og 50 mm. i siderne.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge til at tætne glasset og kassen med endnu, så hvis nogen der har et bud vil det blive taget godt imod

Jeg forventer at kunne lave ca. 400 - 450 kW/time om året i snit på 0,90 kvm effektiv varmeflade. Jeg kommer med mange flere billeder med tiden.

Mit beregnede budget er temmelig højt ca. 3000 for en færdig solfanger.

Kenneth
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan sætter man billeder ind, eller opretter et galleri?

Kenneth
Kan se det lykkes med billedet. Galleri ved jeg ikke hvordan fungere men der kommer nok en på et tidspunkt.

Til tætning af glasset bør du nok anvende en gummi eller silicone tætningsliste grundet den relative høje temperatur. Sværger du at glasset aldrig skal af igen vil en god sætningslim sikkert også kunne gøre det. Men læs lige databladet før du køber. Måske selv samme lim kan tætne samlingerne i kassen ???? Kan ikke forestille mig at alm. vandfast snedkerlim kan holde.

Det lyder til at være et spændende projekt. Håber fangeren producere mere end forventet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak nitter, jeg fandt ud af det med galleriet også. Jeg vil have at jeg kan tage glasset af for evt. på et senere tidspunkt kan lægge en ny core i hvis jeg får en vanvittig ide om den er bedre, men solen kan jo kun give det den giver pr. kvadratmeter og jeg regner med omkring 900 watt ved havoverfladen på en rigtig god dag. Jeg laver den her til vinter for at kunne teste om den kan genere lidt varme om vinteren også på trods af kulden.

Jeg har 9 rør à 80 cm. 22 mm. kobber, 2 rør à 40 cm. og 2 rør à 20 cm. med 3/4 tilslutning. kobber pladerne imellem bliver 70 lange og 11 cm. brede og bukket til pasformen er der. Forventer at jeg laver kassen imorgen. Indtil videre har jeg brugt 3 timer på lodning.

Kenneth
Hvordan går det med dit projekt, det virker spænende. Jeg går selv og grubler med noget lignende til evt havepool.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også