Save stolper ned

Halløjsa.

Vi har lige få sat hegn op, men der er desværre ret meget af stolpen, som er for høj i forhold til hegnet. Den vil vi gerne save ned, men det skal gøres så den er ret lige, da vi skal have en top på langs hegnet.

Kan godt være at det lyder lidt dumt, men har I nogle tip til at man kan save en stolpe meget lige, når den allerede står oprejst?

På forhånd tak
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikk som om, du vil igang med fuchsvansen, som jo nok kunne klare opgaven, med den rette savføre.
Hvor tykker er stolperne?
Stiksav kunne være en mulighed, der findes længere klinger så de kan klare 100mm.
Ellers rundsaven, sav evt fra begge sider, du kan spænde et brædt fast, og køre saven efter det.
Tjaa.. jeg ville slå en streg langs en vinkel hele vejen rundt, og så save det i hånden med en fukssvans. Evt. kunne man som je__ns også foreslår skrue et par lister fast på hver side, så saven har noget at glide på - men det er nu ikke nødvendigt for at save lige.

Min erfaring med stiksav er, at det er vanskeligt/umuligt at save lige gennem tykke ting. Men det er muligvis bare min stiksav, som er dårlig.
Stolperne er 100x100.

Så vidt jeg kan huske, har jeg ikke mulighed for at låne en stiksav i det lokale byggemarked, så jeg må ordne det med en fukssvans
Hvis du trænger til at tabe dig

Hvis du kan undgå at komme til skade

Hvis du leder efter en undskylding for at købe nyt værktøj

Hvis du gerne vil skære skævt

Når du så er færdig med at grine, kan du overveje at gøre som jeg gjorde i sommer.

I vores lille ejerforening skulle "vi" bygge ca. 30 m hegn. Entusiasmen var stor i planlægningsfasen, men efter den første halve arbejdsdag skrumpede den, og "vi" blev til jeg.
Da jeg så hvor det bar hen, købte jeg DENNE SAV i Harald Nyborg. Først blev den seriøst, og langvarigt, mishandlet ved at skære rødder, gamle metalrester o.lign. over nede i jorden.
Da hegnet var bygget færdigt, stregede jeg stolperne (4x4 trykket) af, satte en af DISSE KLINGER i og skar uden besvær toppen, med nogen pæne lige snit. Lidt imponerende af sådan en bilig sav.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak for det Regmos, det skal jeg da overveje. Jeg kan se at der også er klinger til den i den størrelse, som jeg skal bruge
Annonce
Velbekomme

Bare brug de klinger jeg linkede til, de passer fint til formålet.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Den er også genial til at skære en gammel udstødning af en bil med!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvor mange stolper taler vi om? Er det kun nogle stykker kan det sagtens klares med en (skarp) fukssvans.

Streg op hele vejen rundt med en vinkel.
Bagefter laves en 5-10 mm dyb rille på det der bliver bagsiden af snittet.
Sav derefter fra den modsatte side, idet man styrer efter stregen. Der hvor saven stikker ud på bagsiden, hjælper rillen med at styre (men man skal fortsat holde øje med hvor saven er på vej hen - for det meste nedad grundet tyngdekraft).

Træd ikke på mine ledninger :o)
Fukssvans, så kan du også spare næste uges kontigent til fitnescenteret hvis .....    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så vidt jeg kan huske, så handler det om en 7-8 stolper. Vi kan nok sagtens bruge en fukssvans til det, og det er såmænd ikke fordi at det ville være for hårdt, men mere fordi at vi gerne ville have et lige resultat. Vi skal nemlig placere disse: http://www.bygmaonline.dk/shop/50-x-125-23049p.html oven på hegnet.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis