Kerneboring

Er der nogen der kan hjælpe.

Jeg skal borer Ø50 hul i murværk i en længde af 400mm.
- samt andre mindre huller.

HN har et Mitsutomo Murkerneborssæt til 198, i forskellige str.
- Er der nogen der har erfaring med disse " kopbor"

Jeg regner med at borer fra begge sider, så langt jeg nu kan. resten hakker jeg ud med mejsel efter at há lavet en ring af huller i diameteren af hullet.

Hvad siger I kan det lade sig gøre?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det beton eller muresten?

Jeg har det her sæt, det er meget effektivt i muresten, men beton kan det også klare, dog noget langsommere.

Det kan bore ret dybe huller, hvis man brækker kernen ud under vejs.

Skal du op i de store størrelser kræver det en kraftig boremaskine.

www.harald-nyborg.dk/p3778/toerborsaet-til-mursten

TØRBORSÆT TIL MURSTEN

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig. kan se at HN har det til 1000.-

De har også lillebroren men jeg er ikke sikker på om de holder til dette arbejde.

Jeg skal igennem 40cm mursten.
Hvor kraftig er den boremaskine til de bor.

Hvis det er det her sæt du har kik på, så vær opmærksom på, at det har en begrænset boredybde, pga. flangen borekronerne sættes fast i.

Og ikke som det andet sæt, hvor borekronen, er meget længere, og kan bore dybere hvis kernen brækkes ud.

En boremaskine til 230 volt, og med to gear, burde kunne trække en 50-60mm hvis du ikke presser den. (i det lave gear)

www.harald-nyborg.dk/p3328/hulborsaet-haardmetal

HULBORSÆT HÅRDMETAL

Jeg har sådan en gammel Bosch (armknuser) , den kan klare opgaven, men det er ikke for ingen ting den kaldes armknuseren, så et extra langt tvær håndtag er et must.

.

En kollega brugte denne her, den fungerede fint.

www.harald-nyborg.dk/p6842/power-su...borehammer

POWER SUPER MEJSEL/BOREHAMMER

Det ser godt ud!

Hvis jeg kan "nøjes"(går ud fra den ikke holder lige så lang tid som Makita) med den - tager jeg maskine og boresættet til 1000.-

Power Super boremaskinen:i den tekniske data skriver de:
Til mejsel og boreopgaver.

Beton max. 26 mm. - kan jeg så ikke gå højre op i diameter?

8 x 90 mm SDS bor - Hvad er SDS
10 x 90 mm SDS bor.
12 x 90 mm SDS bor.
Annonce
SDS er en slags hurtig-kobling for bor. Det anvendes typisk for bor der kan anvendes til slag.

Se evt. billeder her:
http://www.google.com/search?q=SDS+bor&nord=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=s9SeUrrOM8jjywOExYDIBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=925
Og husk for guds skyld at bore UDEN slag, når du anvender kernebor

Med venlig hilsen

Anders

Hej.
Når jeg læser dit indlæg, er det Ø50 cm du vil lave, og så skal du ikke bruge kopbor. Så tager du SDS - maskinen og borer et hul midt i hver mursten lige indenfor omkredsen, måske Ø15 eller 20 og så borer du i fugerne også omkring de sten, der skal væk. Så kan du få dem væk med en mejsel, og det kan maskinen også.
Kanten kan rettes af med vinkelsliber.
Når du er færdig md dette projekt, har du stadig en stor boremaskine til daglig brug.
Har selv H.N maskinen, og den har gjort meget arbejde, oså gennem sten i fundamenter til gennemføreing af varmeslanger.

mvh

 varmetossen

Tak for de mange gode råd.

Jeg tror jeg klædt på nu. .Maskinen køber jeg uanset hvad

Mvh
Stephan
Det er min ydmyge erfaring at man kommer ret langt for pengene ved at leje den slags specialværktøj hos Stark. Jeg er naturligvis også tilhænger af princippet "Man må aldrig gå ned på udstyr", men lige netop kernebor har jeg bare ikke særlig tit brug for

./ras
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis