Radon sikring i spåndplade gulv, med gulvvarme

Hej med jer.

Jeg er en lille smule i tvivl om hvordan. Jeg har et betonlag på ca 10 cm og isolering mellem 70-120 mm. spåndplade med gulvvarme.

Kan man ligge radon sikringen oven på varme slangerne? :-)

Der kommer et laminat gulv fra alloc oven på.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gad vide hvem det er der har sat den skræk for Radon i verden, jeg kan kun forestille mig at det er menesker der kan tjene på folks angst for det ukendte, hvad gør du når du skal uden for hvordan vil du sikre dig mod den frie bevægelse af radon i din hverdag ?Den føde du indtager er udsat for radon  det er noget opblæst fis i en hornlygte.
Tjaa.. efter rygning er radon den største kilde til lungekræft. At du ikke kan se den, gør den ikke mindre farlig.
Der er en grund til at bygningsreglementet har krav til radonsikring. Koncentrationen af radon er mindre udendørs end inde i en lukket rum, hvor der ikke er nok luftskifte. Derfor er koncentrationen udenfor ikke farlig.

Hvordan den udføres i praksis ved jeg dog ikke. Men jeg tror spørgeren er noget mere interesseret i et svar på det, end hvad du går rundt og tror og gætter på.
Så spørger jeg lige igen, hvornår begyndte man at radon sikre ? for der findes så mange huse i danmark der ikke har sikringen og heller ikke får den. Jeg syntes stadig det er fis i en horn lygte ! Noget som smarte foretnings folk har puttet i øjnene på god troende menesker. Hvad så med den luft forurening vi har, den er også farlig at leve i, hvordan undgår man at den kommer ind i vore huse. Skulle vi leve afskærmet for alt det skidt der findes i verden, skulle vi vel leve i et ilt telt med renset ilt !!!
Det er jo helt oplagt, at radonsikringen er vigtigere jo tættere husene er blevet. Så derfor giver det jo mening at kravene i bygningsreglementet er skærpet.

Jeg synes du skulle prøve at holde dig til emnet "Håndværkeren" i stedet for at skrive alt dit pjat og lommefilosofi, som der ikke er nogen som kan bruge til noget. Når en person opretter sig på forummet, for at stille et helt konkret spørgsmål, ønsker spørgeren nok svar på spørgsmålet og ikke alt dit vrøvl. Det er utroligt trættende og ødelæggende for forummet, at du altid skal blande dig med useriøse og ofte direkte forkerte svar.

Undskyld, Omo2lho, at jeg kidnapper din tråd til at give "Håndværkeren" denne opsang. Men engang imellem bliver hans tåbelige kommentarer bare for meget.

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil udsætte dig selv og din familie for en unødig sundhedsrisiko, og at du derfor vil lave en fornuftig radon-sikring. Det bedste bud på et seriøst svar får du nok hos SBi, f.eks. anvisning 233. http://anvisninger.dk/Publikationer/Sider/Radonsikring-af-nye-bygninger.aspx
Man kan også lave radonsug - dvs suge lidt luft ud fra hulrum under gulv - hvis der ER hulrum under gulv. Altså suge luften under huset ud, så den ikke trænger ind i beboelsen.
Har overvejet det til eget hus, men er aldrig kommet til lige hvordan det så skal laves i praksis.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
10cm beton er betegnet som radonsikret, hvis det er armeret med min 5 mm net. Problemet opstår ved kandterne og der har jeg limet 0.2mm PE folie rundt mellem gulv og væg. Det er stort set umuligt at lave ordentligt ved renovering, da folien ved nybyg bliver lagt under bagmuren.
Hej:-)

Tak for svar. Jeg har langt en foile i det rum hvor der ikke var så meget beton, netop ved hjørne. Det er nok rigtigt et det ikke er nemt ved renovering.

Koludabyg. Det du skriver med 70-120 mm iso, hvad mener du med det. ? :-)
Isoleringsproducenterne anbefaler max 50-70 mm isolering for at undgå kondensproblemer.

Se f.eks. http://www.rockwool.dk/produkter/u/9194/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering/efterisolering-af-terraendaek

Citat: "Har man en konstruktion, hvor der er mere plads end ovenfor nævnt er det ikke tilrådeligt at fylde dette hulrum med isolering. Anvendes mere isolering end anført, vil der være risiko for kondens på oversiden af betonen. I værste tilfælde angriber denne kondens strøkonstruktionen og der skabes et skimmelproblem."
Men der er jo ingen isolering under det beton lag. Kun det lille lag beton.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis