Køjeseng lavet i plade

Hej

Jeg vil gerne bygge en køjeseng af en eller anden form for plade, noget alla dette design:

http://www.lillylolly.com.au/catalog/scoop-bunk-p-313.html

Men hvilket materiale vil virke godt hertil? Jeg havde selv tænkt på enten MDF eller krydsfiner. MDF fordi det er nemt at arbejde med og har en glat overflade der er nem at male uden det store spartlearbejde, men måske er MDF ikke formstabilt nok? Krydsfiner kan nogle gange være noget groft i det, men kan man ikke få birkefiner med en glat overflade i tykke dimensioner (18-22 mm tror jeg at jeg skal bruge)?

Men nu har jeg læst at MDF og krydsfiner afgiver formaldehyd dampe, og det er jeg klart nok ikke interesseret i til mine børn. Jeg kan se at Montana har fået svanemærket deres reoler og at det er med MDF fra Stark, men de afgiver sikkert stadigt en vis mængde formaldehyd?

Hvad har jeg af muligheder her, kan I hjælpe mig på rette vej? Findes der nogle plader der kan bruges og som ikke er giftige? Selv limtræ ser ud til at indeholde formaldehyd.

Mvh Søren

Mvh Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.
Og velkommen på LDS.
Alle former for plade er limet sammen med formadehyd lim, jeg vil nok anbefale krydsfiner på grund af stabiliteten. Og når først du har larkeret eller malet pladerne så skal du ikke være bange for dampene, desuden er det så små mængder der frigøres så det ikke har betydning. Ellers er jeg ret sikker på at de ville være forbudt at sælge ! Og jeg har endnu ikke hørt om en hjerne skadet snedker, de står endda og skære pladerne op.
Mange tak for svaret. Ja jeg har godt læst at maling begrænser afgasningen en hel del, så det er nok ok.

Hvilken tykkelse vil du tro jeg skal op i for at lave sådan en seng? Og hvordan får jeg gjort overfladen glat for at få et godt maleresultat?

Mvh Søren

Mvh Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Brug en 16 mm. vandfast krydsfiner, men husk at der skal nogle lister til at skrue dem sammen på, du kan ikke skrue ind i endetræet på pladerne. En flot glat overflade får du ved først at grunde dernæst spartle af flere gange med mellem slibninger afslut med 2 tynde lag maling.
Mange tak Jørgen. Ja jeg tænker selv så det knager over samlingerne, den skal også kunne skilles lidt ad for at kunne komme ind/ud af rummet... Når jeg har lavet nogle tegninger kan jeg oprette en ny tråd og måske få noget feedback på om min plan vil virke? Bør jeg putte det i en ny tråd, eller fortsætte denne?

Mvh Søren
Du skal bare fortsætte i denne tråd, der er ingen grund til at lave to tråde om samme emne  Og det kan sagtens lade sig gøre så du kan skille og samle den utallige gange, du kan købe specielle beslag til den slags.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også