lydisolerende skillevæg - ny

Hej alle
Jeg skal genopsætte en skillevæg der er blev fjernet af tidligere ejer.   væggen skal dele et rum der bliver til 2 værelser, der skal udlejes som ferieværelser. Derfor skal den gerne være så lydisolerende som muligt.
 Jeg kan nemt selv mure en væg op men hvad lydisolerer bedst:
 en murstenstensvæg - muret i massive sten,  pudset på begge sider  tykkelse =13-14 cm.
eller 2 vægge i 7,5cm gasbeton opsat med 5 cm isolering mellem.= tykkelse 20 cm.

Jeg vil gerne holde vægtykkelsen på max 20cm. Derfor helst ikke 2 murstensvægge med iso. mellem.

der er en gl. sokkel som deler gulvet = inden lydforplantning der.   Men skillevæggen støder mod ydermuren i den ene side - vil det være forsvarligt at skære bagmuren gennem så lyden ikke forplanter sig der i gennem?

på forhånd tak 
Carsten


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du slet ikke overvejet at bygge det skillerum med et stål skelet med 2 lag gips plader og isolering imellem, så kan du klare dig med ca. 10 cm. i tykkelsen og sikkert noget billigere end en murstens væg.
Hej Jørgen
jo det har jeg , men har flere gange hørt at 'jo tungere materiale, jo bedre'.    Prisen er, i dette tilfælde, ikke så vigtig.  men det vil selvfølgelig være fint med en tyndere væg
  Er det din erfaring at gips væggen lydisolerer lige så godt som en murstensvæg ?   eller en dobb. gasbeton væg......


Mvh. Carsten

mustensvæggen lydisolere bedre end gibsvæg, det er jeg ganske sikker på, jeg ved ikke om dobbelt gasbeton er bedre eller dårligere end musten.
Prøv at se her

Gips

Gasbeton

Mursten

Scroll ned til Hvor godt lydisolerer indervægge.......

Mon ikke en isoleret gipsvæg af min. 70 mm stål, og 2 lag på hver, side giver et tåleligt resultat.
Den kan sættes op på en dags tid uden det store slæberi/svineri, og hvis du så også fuger alle gipslagene rundt langs kanten, kan du vist ikke gøre det meget bedre.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Skrevet af Regmos på 03 dec 2013 17:37
Prøv at se her

Gips

Gasbeton

Mursten

Scroll ned til Hvor godt lydisolerer indervægge.......

Mon ikke en isoleret gipsvæg af min. 70 mm stål, og 2 lag på hver, side giver et tåleligt resultat.
Den kan sættes op på en dags tid uden det store slæberi/svineri, og hvis du så også fuger alle gipslagene rundt langs kanten, kan du vist ikke gøre det meget bedre.
Ud fra dette link, så vil en gips væg med 2 lag gips på begge sider og 70 mm isoleret hulrum dæmpe med 48 db. Dvs. 3 db mere end en murstensvæg. 
 
Hvis det var mig så ville jeg ligge 3 lag gips på den ene side, fordi de forskellige murtykkelser har forskellige resonancer. Derved vil de 2 mure tilsammen dæmpe for et større lyd område end 2 lag gips på begge sider.
 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
 Og når det nu kun er værelser til ferie udlejning, tror jeg ikke du skal forvente de store støjplager. Ferie værelser er jo bare noget man overnatter i medens man gør byen mere eller mindre usikker
Tak for gode svar
Jeg tror jeg vil lave mig en gips væg.


Jørgen skrev:
Og når det nu kun er værelser til ferie udlejning, tror jeg ikke du skal forvente de store støjplager. Ferie værelser er jo bare noget man overnatter i medens man gør byen mere eller mindre usikker 


til Jørgen     Jeg har et par gange fået at vide at jeg snorker højest når jeg har været ude at gøre byen usikker til stor gene for omgivelserne......

Mvh
  Carsten

  
Hvis du vil have den bedste lyddæmpning og tyndeste væg. Skal du skille profilerne ad, så du reelt sætter 2x70 mm eller 50 mm skelet forskydt op med ca. 25 mm mellemrum, der er selvfølgelig isolering i de to profilvægge. Man kan desuden få stålprofiler med skum på, der yderligere lydisolere. Overvej desuden om du vil bruge fibergips i stedet for almindelig gips. Her kan du nøjes med et lag, plus du får en stærkere væg med bedre lydisolerende egenskaber.
Jeg ville nok holde mig fra at begynde at skære riller i bagvæggen..

Høj densitet i materialet, giver den bedste lydisolering. Gips har en rigtig høj densitet. Man opfatter dog lyden forskelligt. En af fordelene ved en gipsvæg, er at man har en oplagt mulighed for at lægge en skjult lydfuge under inderste lag gips, denne vil bryde den lyd som evt. ville løbe under, eller langs siderne af din gipsvæg. En gipsvæg bestående af 95mm stålskelet, og 2 lag gips på hver side, har en lydklasse som hedder 52dB, anvender man 70mm stålskelet 50dB. Dette er rigeligt i en beboelses ejendom. Kontakt evt www.vægbyg.dk, eller læs om lydisolering i deres blog.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis