CR vs LR skydelysdæmper i forhold til sparepære

Hej

Håber nogen herinde kan hjælpe mig. 


Jeg har to lamper hængende over spisebordet som jeg ønsker at kunne lysdæmpe. Der skal side sparerpærer i lamperne da det materiale lamperne er lavet af ikke tåler for høj varme. Dvs. jeg skal bruge dæmpbare sparerpærer til formålet.

Her er så hvor jeg begynder at blive i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Jeg vil gerne benytte en LK fuga skydelysdæmper, og kan se man kan få dem i en CR og en LR udgave (bagkantstyret og forkantstyret). Hvad skal man bruge i forhold til dæmpbare sparerpærer? Er det ligegyldigt om det er CR eller LR, så længe pæreren bare passer til den type. Kan man med fordel købe den ene type i forhold til at have et større udvalg af pærer fremover?
 
Skal jeg være bekymret over minimums forbruget på 20 watt i skydelysdæmperen. Skal jeg f.eks. sætte 2 * 10 watt dæmpbare sparepærer i de to lamper for at de overhovedet kan dæmpes? For så er LED pærer vel helt udelukket?
 
Håber nogen kan gøre mig lidt klogere på hvilken skydelysdæmper jeg med fordel skal købe.

Brian               
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring med dæmpbare spare pære er at lyset bliver flimrende, så er det nok bedre du laver dem om til dæmpbare lysdioder. Eventuelt 12 v.
Mig bekendt kan der fås både dæmpere og ledlyspære til 230 volt. Om en led pære så kan lave et ordentelig lys sammen med lampen, må du prøve dig frem til. Ledpærer har den ulempe det er punktlys, hvor man så placere mange punkter i den retning man vil have lyset. Og de pære jeg indtil videre har set, og selv har nogle af, lyser ikke så godt opaf mod fatningen, ligeledes er de endnu mere lange end en alm sparepære, der igen er længere end de gode gamle varmeafgivende glødepærer.

Prøv først hvilken type pære der passer til lamperne og køb så pære og dæmpere der efter.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres input.



Nu føler jeg selv jeg er blevet lidt klogere :o)



Som jeg forstår det, er det lidt ligegyldigt om skydelysdæmperen er en CR eller LR i mit tilfælde. Det er kun hvis man skal have en transformator på der laver 12 volt eller lign. LR bruges så til jernkerne transformere og CR til elektroniske transformere. Men da jeg ikke ønsker at bruge en transformer (har ikke et fornuftigt sted at placere den), så er det lidt ligegyldigt (hvis ellers prisen er den samme).



Var ikke klar over man kan købe dæmpbare LED pærer med et watt forbrug på over 10 watt. Fuga skydelysdæmperen, CR el. LR, kræver et minimumsforbrug på 20 watt. Så i teorien burde f.eks. to af de her pærer være gode nok til formålet: 

http://www.elux.dk/home/26-philips-...#yoReviews 

http://www.elux.dk/home/27-philips-...21212.html 

  

Men nu er de så ret dyre den type pære. Er der nogen der har erfaringer med om det er en god løsning inden jeg køber mig fattig i pærer?

Så vidt jeg kan se, er det kun den til 328,00 der er til 220 v. den anden er også til 12 v.
Hej Jørgen

Der står under tekniske data, at de begge benytter en driftsspænding på 230V...
Til gengæld har de åbenbart ikke en særlig god RA værdi de pærer fra Philips. Der skulle Sunflux pærer være noget bedre.

VH
Brian
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 04 dec 2013 21:01
Så vidt jeg kan se, er det kun den til 328,00 der er til 220 v. den anden er også til 12 v.
Du må sgi til at have nye briller.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det bedste råd der kan gives er, at du kan sætte den pære i din lampe du gerne vil have og prøvekigger.

Ude i gangen har jeg en gammel skærm med en ledpære fra Aldi til ingen penge, den syntes alle giver et noget så flot lys. Over spisebordet ude i køkkenet sidder der en ledpære til kr. 300+ og den syntes hverken folk eller jeg giver noget særligt rart lys, selv om Ra er opgivet til 90. Det er derfor min erfaring at skærmen også har meget at sige, om man kan holde ud at se på/med en given pære. 

Det er ikke helt så lige til, som nogle sommetider gerne vil bilde en ind det er. 

Men handler du lokalt, kan du sikkert få lov til at bytte til et andet fabrikat eller type hvis pæren ikke lige psasser dig. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Til info har jeg i et værelse en lampe med 3 stk 3,5 W/230V LED-spots med skydelysdæmper.

Der er skrevet meget omkring minimumsbelastning på lysdæmpere - mine 3 spots er på samlet 10,5 W max. effekt - det virker fint - helt stabilt.

Jeg prøvede at fjerne den ene - dæmpningen blev ustabil og kunne ikke dæmpes langt ned - i toppen ingen problemer.

med kun en enkelt gik det helt galt - dæmpningen svigtede men pæren kunne lyse med fuldt blus.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej

Tak for jeres råd. Jeg skal lige love for det er blevet noget mere besværligt at finde en pære til sine lamper. RA værdi, Lumen, Watt forbrug, den rigtige fatning, og (i mit tilfælde) om pæreren overhovedet kan dæmpes. Og hvis den kan dæmpes, passer den så til den lysdæmper man har osv. Og så er det ikke engang sikkert at pæreren levere et særligt "godt" lys i sidste ende. Suk...

Men godt at vide det er muligt at gå under de 20 Watt i forhold til skydelysdæmperen, så er der da lidt flere pærer at vælge imellem, trods alt.

Nu skal jeg bare lige gennemskue hvordan LK skydelysdæmperen skal monteres. Der er 3 hvide ledninger og en brun. Den brune må næsten være fasen, men de 3 andre ved jeg ikke rigtig. Har i nogen gode bud?
Alt efter hvor gammelt dit hus er kan de hvide sagtens være fasen - sidder de i samme klemme ? Det tror jeg og at så den brune er lampeledningen.
I mit hus fra 1977 er fasen hvid - i en tilbygning fra 1991 er den sort.

Og nej, der er nogle flere værdier at skulle sætte sig ind i når det er LED, alm. " gammeldags " sparepærer synes jeg du skal glemme.

Men gå efter varmhvid - 2700 K og Ra over 95 ( specielt vigtigt med høj Ra-værdi over et spisebord, da maden ellers kan få en forkert farve - selvom farven på lyset er varmhvid )

Og så en lille guide til Watt kontra lumen :

Glødepærer
15 Watt <200 Lumen
25 Watt 200-300 Lumen
40 Watt 300-600 Lumen
60 Watt 600-900 Lumen
75 Watt 900-1.200 Lumen
100 Watt < 1.200 Lumen



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis