Mini drejebænk

Byg en velfungerende drejebænk til din mini boremaskine, pris ca. 20 kr.
http://harrisknudsen.dk/inspiration.htm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Super du er ikke helt uden evner, rigtigt godt lavet og regnet ud.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak, det er nu ikke så svært. :-)
Nej ikke når man kan

Med venlig hilsen 

Det ser da rigtig godt ud :-)
Kan godt lide ideen med at lave laminerede "bjælker" af malerpindene.. det kan givedvis bruges til andre mindre konstruktioner, og giver muligheder for at lave fingertapninger enkelt uden at man har det helt vilde træbearbejdnings grej.
Når de er slebet pænt ned er der jo ganske pæne :-)

Ideen med at lave en mini drejebænk er også helt fin..
Hvad bruger du som drejejern til disse små opgaver?

MVH Njord

MVH Njord

Ja man kan sagtens lave noget der også ser pænt ud, men det vigtigste er at det kan bruges, at det er nemt at arbejde med, ikke stiller store krav til værktøj og er billigt (Bilteam sælger ca. 550 stk. for 45 kr.) nok til 4-5 drejebænke.

Ang. mit drejeværktøj, her er jeg stadig eksperimenterende. Jeg har nogle mini drejejern (kan ses på billederne af drejebænken) men jeg er nok ikke den store trædrejer og selv om de er små synes jeg stadig de er kæmpe store i forhold til mange af de små detaljer jeg vil lave. Noget af det jeg synes fungerer bedst er en knækket nålefil (god kvalitet i stålet) har bruddet små spidser og hak er det helt perfekt til små detaljer. Jeg har også prøvet at lave dreje værktøj af almindelig rundjern men det dur kun til meget specielle ting da de kun holder skæret i få minutter. Man kan også skære med små fræsejern, glasskår og flinteafslag. File og sandpapir indgår også i processen. Af hensyn til den ringe motorkraft starter jeg altid med at slibe mine drejemner runde inden jeg begynder at dreje. Lige nu overvejer jeg muligheden for at lave en slags holder til drejestål (metaldrejebænk) da jeg godt vil kunne lave nogle låg i messing/bronze.
Annonce

Ang. drejestål:

Du kan  med fordel bruge en gammeldags koldsavsklinge (metalsav klinge fra smeden de holder skæret rigtig længe, eller brug nogle stemmejern.

Med venlig hilsen 

Tak for tippet.
Mit største problem ligger i at få værktøjer der er små nok, tit er det en låg knop på under 1 mm. eller en stilk på ½ mm., med en løs ring, så er det de underligste ting der kan bruges. J
Her kan du se nogle af småtingene
http://harrisknudsen.dk/minidrejning.htm
http://harrisknudsen.dk/minidrejning2.htm

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også