Transientbeskyttelse

Hej er der en herinde som kan forklare lidt om en transientbeskyttelse og hvordan den monteres i tavlen, altså skal den sidde i serie el. parallel ? og foran eller efter ens HPFI ?og hvorfor ?
Nu er det ikke fordi jeg selv står og skal rode med det, men er blot nysgerrig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal sidde så tæt på forsyningsledningen som muligt og forbindelsesledningerne skal være så korte som muligt - og med så stort kvadrat som fysisk muligt. Der kræves normalt en sikring foran så den ikke eksploderer ved en stor overspænding - men det er opgivet af fabrikanten. Den skal sidde parrallel med det den skal beskytte - eller rettere fra fasen/faserne og til jord.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så man kan sige at dens opgave er at lede strømmen væk fra tavlen, hvad består den af ?
Med en sikring foran ? Springer denne så ikke inden transientbeskyttelsen når at virke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nææh - den springer kun hvis overspændingen er så stor at transcientbeskyttelsen alligevel ikke ville virke - men " blot " eksplodere.
Lede strømmen væk fra tavlen ? - nej - men begrænse en evt. overspænding - f.eks. ved 280 V fase-nul, hvilket er meget normalt kippunkt. Det betyder at spænding over 280 V ledes til jord.

http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Tavlemateriel-diverse-230/Transientbeskyttelse-3NPE-7505

Til den nævnte transcientbeskyttelse skal anvendes 125A forsikring - og er slet ikke aktuelt i alm. husholdningstavler - men til industri.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Troede nu at den var beregnet for langt større spænding end 280V, nok fordi jeg tænker på et lynnedslag og forstiller mig langt større kræfter i forsynings nettet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af perp på 01 dec 2013 21:09
Troede nu at den var beregnet for langt større spænding end 280V, nok fordi jeg tænker på et lynnedslag og forstiller mig langt større kræfter i forsynings nettet

Jamen det er den da også - helt op til 500kV, men meget kortvarigt - men begrænser ved 280V, så det er i princippet kun 280V, der slipper igennem til installationen resten bliver ledt til jord.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg har en sådan transientbeskytter på mit anlæg.
Vi var plaget af uendelig mange udfald på HPFI-relæset, blot det at man i vejrudsigten talte om lyn og torden, medførte at HPFIen omgående faldt ud.
Vi kunne aldrig forlade hjemmet over f.eks. en weekend, uden at have aftale med naboer om at gå ind og kontrollere frysere, fyr osv.
Efter vi fik denne beskytter på, har vi ikke oplevet udfald på HPFI som følge af lyn og torden.
Vi har derimod oplevet, at den sprang i luften og brændte i en storm, hvor de daværende luftledninger klappede sammen og formentlig sendte fase ind på nullen. Det var meget voldsomt og spektakulært. Efterfølgende blev den ny placeret uden på huset for at undgå en lignende hændelse inden for.

Med venlig hilsen
ktm

 

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

I agerer ikke så hurtigt i dit firma?

Tråden er snart 6 år gammel😂


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det er jo ren reklame ikke andet, det er anmeldt....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis