Opdel hus til to lejligheder.

Hej.

Jeg overvejer lidt at købe et hus til udlejning, så jeg har mig en god pensions opsparing når den tid kommer.

Huset har tidligere været bank i stue etage og lejlighed på 1. sal.

Det jeg vil gøre er at bibeholde lejligheden på 1. salen, som er klar til udlejning med det samme, stue etagen skal så laves færdig, så den også bliver til en lejlighed.

Men hvordan er regler for at dele sådan et hus op.

Skal der 2 fjernvarme, 2 vand og 2 el målere op, eller kan man nøjes med 2 el målere, og de andre to udgifter bare dele mellem de to lejer, det mente ejendomsmægleren nemlig at man kunne.

Håber nogen kan hjælpe lidt, da jeg syntes Google mangle svar da jeg prøvede der.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja din ejendoms mægler har et godt snakke tøj, hans job er overstået når du har købt ejendommen. Jeg ville under ingen omstændigheder bo et sted hvor man skulle deles om vand og varme regning, der skal selvstændige målere for hver enhed. Desuden skal du undersøge om du må lave erhvervs delen om til beboelse, det er ikke noget man bare lige gør.
Ombygning af erhvervsdelen er påbegyndt men ejer har opgivet, at gør det færdig, og tilladelsen til dette projekt er OK.

Men ja jeg tænker også om at det ikke er så nemt igen bare at dele det på den måde, men lige nu ville jeg bare lige hører om der er nogen regler på det punkt.

Men må hellere hører en vvs hvordan man kan sætte ekstra måler på vand og varme på den billigste måde.

Har engang set en lejlighed hvor der sad en eller anden måler på radiator, men hvordan det virker ved jeg ikke lige.
Det er vel en pensions opsparing på omkring 1.5 mil, når huset er betalt ud og huset så kan sælges.
Spørgsmålet er om du kan dække dine renteudgifter, når først huslejenævnet har bestemt, at du ikke må tage så meget i husleje som du regner med. Samt problemet med dårlige lejere, som ødelægger lejlighederne og ikke betaler til tiden. Og hvad hvis lejlighederne kommer til at stå tomme fordi der ikke er nogle lejere. Kan økonomien klare det?
Og ja, så er der jo også løbende vedligehold på ejendommen. Og de udgifter man ikke lige tænker på. Snerydning f.eks.

Jeg ville helt sikkert og uden tvivl tale med en advokat før jeg overhoved ville overveje investeringen.

Målerne på radiatorerne er netop fordampningsmålere (eller elektroniske i dag), og de måler hvor meget varme radiatoren har udsendt. En gang om året ser man så hvor meget alle radiatorer i ejendommen har brugt, og deler dette op i ejendommens samlede forbrug. Og så korrigerer man for størrelsen af de enkelte rum. Det er typisk firmaer som Clorius der håndterer det. De har i øvrigt en side om reglerne her: http://www.ista.dk/genveje/administrator/hvad_siger_loven/index.html .
Annonce
Jamen du har helt ret, indtil videre går jeg og tænker samtidig med at jeg prøver at regne så meget ud som muligt så jeg er rimelig sikker, men målet er ikke at tjene en masse penge nu her, men mere have husets værdi som min ejendel. Men ja i dag hvor jeg har siddet og søgt en masse der har jeg også læst at man åbenbart nemt kan sætte lejeprisen for højt og der ofte bliver behandlet sådan sager, så skal da have en advokat eller sådan en over inden jeg bruger en masse penge på det og så finder ud af at det koster mig 2000 om måned.

Men nu fik jeg ihvert fald svar på varme delen.
Bortset fra at det kunne være helt sjovt at bo i en lejlighed med egen bankbox, der kan man da om ikke andet gemme sin madpakke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis