masonitplade rundt om vinduer

udvendigt går murstenene helt til vinduet, men indvendig går letbetonen kun til omkring 10-15 cm fra vinduet. Resten af vejen er der masonitplade, bklædt med tapet gange mange gange. ovenover vinduerne er der ingen letbeton, men også masonitplader helt til loftet.

Hvorfor laved man det sådan?

Jeg står og er ved at istandsætte, og det dur ikke at dampe tapeten af masonitpladerne. Så jeg tænker at sætte en eller anden form for tynde hvide plader på, for at dække det af.
Er der nogen som kender til problematikken med masonitppader omkring og ovenover vinduer? og hvordan man senere har istandsat...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor lavede man det sådan:

Som jeg ser det er det dårligt udført håndværk, og en ren nødløsning du har over dit vindue. (fusk) og måske en nem løsning, for den/de som har lavet det stunt

Du må kunne "mure" en stump væg op ovenover, pudse/male/tapetsere ol.

Eneste fornuftige løsning som jeg ser det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Er det 1 plan villa, så er det jo meget normalt, det er fordi du har bærende rem over vinduet, og derfor er der ingen væg over.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det masonitplader?

Masonitplade er normalt hårde, brune 3 mm. tykke, findes i rå og oliehærdet version, tidligere kaldte man cellotexplader for blød masonit.
Tidligere brugte man en tykkere hård træfiberplade, "karlit" den fandtes i ca. 15 mm. og blev brugt i flere typehuse.

Cellotex er noget djævelskab som er forbandet brandfarligt, det bør fjernes så hurtigt som muligt
http://dl.dropbox.com/u/46751674/IMG_0287.JPG
http://dl.dropbox.com/u/46751674/IMG409.jpg

jeg har taget 2 billeder i kan se.
Der hvor der er et klamt grønligt tapet, er der træplade/masonitplade under.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ligner blød masonit, ud fra farven og den møde sømmet er banket i.
Hvis pladerne er bløde bør du fjerne dem og i stedet sætte noget bedre op. Koluda har anbefalet mig Wedi plade, det er hårdt og isolerende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
super,
jeg har tænkt mig at fjerne pladerne fra siderne af vinduet i stuen og mure letbeton op.
ovenovervinduet sætter jeg så wedi plade på, da det er et dobbeltvindue på ialt 3m i bredden og jeg kan derfor ikke sætte letbeton op der.
menningen er at alle vinduer skal udskiftet når jeg får råd, så kan jeg måske finde en anden løsnig til over vinduerne på det tidpunkt. muligvis skal vinduerne gå helt op.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det er også meget blødt og den er omkring 10-13mm.
for at bruge samme skelet oven over vinduet, skal jeg finde noget i samme tykkelse. jeg ved ikke om wedi plade fåes så tynde?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
vedi fås lige fra 4mm og op efter.. du kan få en på 12,5mm som en gipsplade!

Elektronikteknikeren
super, og jeg kan se XL forhandler dem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jep, XL byg er heldigvis også begyndt at forhandle Wedi pladerne, som er et super produkt til rigtigt mange ting.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også