svejsegasser

Er der nogen af jer der har haft erfaring med at svejse med brandskukningsgassen Inergen som beskyttelsesgas, inergen indeholder 52% nitrogen, 40% argon, 8% kuldioxyd.  Er der nogen der har erfaringer med svejsegasser der indeholder meget nitrogen, hvordan går det.  Jeg har adgang til 2 stk 300 bar flasker, større end iltflasker, dvs. pænt meget gas.

Dr_Lyn
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan vel komme an på en prøve

Hvilken svejseform vil du benytte det til, tig, eller mig/mag.

Det ville sikket være godt til plasmaskæring, i stedet for trykluft, især ved skæring i rustfast og aluminium.

jeg vil bruge det til mig/mag, jeg kan se hos gasleverandørenes hjemmeside at man bruger noget med højt indhold at nitrogen og noget brint til rodsømme men ellers kender jeg ikke nogle der har prøvet, inergen er jo inertgas så jeg håber det kan bruges til svejsning når jeg nu har adgang til så meget af det.

Dr_Lyn
Når nitrogen bruges i nogle baggas blandinger er det mest pga prisen , nitrogen er ikke helt inaktiv men dog meget reaktions træg.

Den blandning du har, kan du fint mag svejse med, men det vil opføresig anderledes
Der er en teoretisk risiko for en forhøjet hårhed/sprødhed i overfladen , og en øget udvikling af NOX

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis