Hulmursisolering af gammelt hus fra 1900

Hejsa,

Jeg har fået at vide fra en erfaren mand at det er noget skidt at hulmursisolerer et gammel dobbeltmuret hus med hulmur på ca. 8 cm. fra 1900 på kampesten, da fugt vil trække op i isolering og dermed vil der være risiko for skimmelsvamp. Tidligere var indvendige vægge beklædte med gips og der var det godt begyndt, så derfor har jeg været nødsaget til at pille alle disse ned.
Han mener at den eneste optimale løsning er er isolerer huset udefra.

Er der nogen der kan bekræfte dette? Manden har trods alt den højeste doktorgrad inden for betonreparationsteknik i dk, og som vist nok en af de eneste. Men det er jo en noget dyrere løsning
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Nu siger du 'på kampesten'. Vil det sige huset står på syldsten, altså ikke med gravet fundament.
Det ville være meget synd at isolere en sådan bygning udvendigt.
Indvendigt kan du jo selv bestemme, hvad du kan leve med. Bor selv i en gård fra 1825 der er moderniseret indvendigt. Principperne kender jeg ikke, men det er dejligt tæt og der er ikke stor fugtighed i hverdagen.
Væggene er 25 til 35 cm, målt i vindueslysningerne og sikkert lavet med isolering, plastic og gips.
Du har så dobbeltmur, og måske du skulle se på papirisolering.
Der er også lige det, at alle fritliggendehuse er vurderet på en bevaringsskala, du kan finde hos din kommune.

mvh

 varmetossen

Syldsten og kampesten, er vel det samme? For og bagmur står i hvert fald på store sten uden støbt fundament. Det er selvfølgelig smag og behag og det er synd. Facaden er ikke super pæn så om det bliver beklædt gør mig nu ikke det helt store, bare løsningen bliver den rigtige uden risici for evt. skimmelvækst. Indvendigt er alle vægge blevet pudset op fra ny da der var store plamager af påbegynde skimmelvækst efter at have været isoleret indefra. Jeg har også tidligere læst flere steder, at det anbefales at isolerere et sådan hus udefra. Men det kunne jo være at der være nogle kloge hoveder der evt. kendte til et materiale eller løsning der var holdbar.
Tjaa
Har ikke noget bud på hvad du evt skal isolere med indevendigt udover
leca sten mur. Vi bor i et hus fra 1877 der står på kampestens fundament
og med en enkel mur. Vi har for ca 1,5 år siden fået det renoveret og
isoleret væggene indvendigt. Nu er 25% af huset pillet ned igen pga 
angreb af ægte hussvamp . I forbindelse med genopbygningen
fraskriver forsikringen sig mod angreb af svamp igen da det er forkert
at bygge en gidsvæg med isolering i et hus med enkelmur.
Det er fordi der trækker fugt op fra jorden gennem soklen og muren.
Det eneste der ville være rigtig var en leca væg da den er uorganisk og
ikke suger fugt.
Men vi får lavet en gips væg igen bare med stålskelet i stedet for træ og så
bliver isoleringen trukket lidt væk fra muren.
Så jeg ville enten nøjes med det der kan være i hulmuren eller isolere
udefra. ( hvilket vist osse er mest effektivt )

Hilsen Bufast
jeg vil sige det afhænger af om du har en fugtspærre i din sokkel. omkring år 1890 begyndte de vist at bruge dette også på kampstenssokler. Jeg har selv et hus fra 1897 og der er desværre ikke nogen fugtspærre i sokkelen, så ingen isolering indvendig. Jeg er p.t. i gang med at opsætte en gipsvæg, men den bliver trukket ud fra væggen og åben i top og bund så der kan komme cirkulation bag den.
Ja det er sgu noget skidt :/ Jeg tvivler lidt på at der er anvendt damspærre ved min sokkel og det er jo netop der fugten trænger ind.
Jeg er selvfølgelig mest tændt økonomisk på at at fylde hulmuren ud, end at lave en helt ny facade som dog er er at foretrække i forhold til kuldebroer osv.

Jeg har læst mig lidt frem til at materialet perlite skulle være godt, da det skulle være resitent overfor svamp, men om det holder kan jeg ikke rigtigt finde ud af.
Annonce
Prøv at se dette

http://www.dne.dk/main.asp?id=535

Der er beskrevet 3 metoder, men jeg har desværre ingen idé om hvad det koster

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak Regmos, meget interessantog værd at undersøge, gad vide hvad sådan noget koster
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis