Drivhus af gamle termovinduer

Hej alle

Jeg har fået 30 stk. gamle termovinduer som jeg gerne vil bygge et drivhus af. Det er vinduer uden rammer, men ikke kun glasset!

Jeg har helt styr på konstruktionen af fundament og sider, men er i tvivl om taget. Hvis jeg bruger vinduerne til taget, hvordan undgår jeg så, at der samler sig vand ved bundlisten på hvert vindue?

Skal jeg i øvrigt være opmærksom på kondens når jeg bruger termovinduer?

Mvh

Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer der lys nok ind, når man bruger termoruder?

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
Skrevet af Villa VilleValhal på 30 nov 2013 13:17

Kommer der lys nok ind, når man bruger termoruder?

Man får vel ikke helt så meget varme ind.

Du kan jo skille termoruderne ad, så får du nogle fine enkeltglas til drivhusbrug.

Men er det lavenergiruder, er de nok ikke velegnede til drivhusbrug, pga belægningen på glasset.

Mon ikke den indstråling der mistes opvejes rigeligt at det meget mindre varmetab?
Ikke mindst i ydersæsonen vil jeg tro, at det giver en meget bedre temperatur i drivhuset, og mindre udsving mellem nat og dag.
Jeg har desværre ikke noget beregningsmateriale på det, men min næsetip siger mig, at det må være sådan.

Du vil altid få kondens på glasset i et drivhus, da den relative fugtighed er tårnhøj pga den fugtige varme jord og planternes fordampning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Den med sprosserne har jeg ingen god løsning på. Man kan vel ikke afmontere bunden, så vandet kan løbe frit ned på næste rude som det normalt gør på drivhuse? Du kunne skille dem ad, som je__ns skriver, men nøjes med dem der skal bruges til taget, så opgaven ikke bliver så stor.

Vi har i år haft tomater m.m på en lukket veranda med moderne termovinduer. Der var ingen problemer med kondens. En trækrude (separat vindue øverst) stod åben hele sæsonen.
OK udbytte. Dog synes jeg stænglerne blev lange med langt mellem blade og klaser, men det bliver nok bedre hos dig, hvor der også er lys fra taget. Vi har fast tag.

Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves

Hvis tagen har hældning nok, kan du save nogle trekantslister, og lime dem i forneden på glasset, så der ikke står vand.(evt. bare fylde op med silikone.)

Annonce
Hvis du ser på et af de større ældre trædrivhuse, vil du se at hver enkelt glas er holdt af en lille klods på det lodrette spær, der er ikke vandrette spær i taget kun afstivning under glasset. Glasset ligger ned mod det første glas så vandet kan løbe frit ned at "tag" siden.
Bore huller ?

Hvis du vil bruge rammer som de er, kan det være en mulighed at bore hul (8mm) i begge hjørner - så regnvand løber igennem.
Ulemper:
Så får du lid regn ind nogen steder.
Du borer hul så der kommer fugt ind midt i træet.

Fordel:
Vandet løber hurtigt ihennem, og træet kan tørre ud når det er tørt vejr (istedet for, vil du ALTID have lidt fugt stående, og vinduerne rådner ret hurtigt, har prøvet)

Hm - og du kan jo give det lidt imprægnering ned i hullerne, så det holder lidt bedre.

Jeg tror at du må regne med at dine vinduer får en begrænset levetid - men hvad gør det - hvis materialerne har været billige. Du får svært ved at lave det perfekt med hensyn til vandet. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis der bores en drænhul, er der nok risiko for at vandet løber ind mellem karm og glas, det giver en kortere levetid, og risiko for frostsprængning af glasset.
Måske sådan her

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Ja du har fat i noget af det rigtige, bortset fra at glassene ligge på hinanden, ikke med en forhøjet bagliste, der vil få glasset til at lette når vinden står lige på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis