Akku-(slag)bore/skruemaskine - anbefalinger?

Jeg skal aflevere julegaveønsker og kunne godt bruge en god batteridrevet bore/skruemaskine.

Har ligget lidt på nogle Bosch modeller, PSR og PSB, hvor sidstnævnte også er en slagboremaskine - og så tænkte jeg at det måske var smartest at tage den - eller har det nogen ulemper?

Umiddelbart tænkte jeg at 18V udgaven er den bedste, i forhold til modellerne med 14.4 og 10.8 volt. Er det korrekt antaget? Hvad er den "gængse" standard blandt boschs produkter? Det ville jo være rart at kunne bruge batteriet på andre tools senere...

Og hvad vil i anbefale at man tager med at tilbehør, er 2 batterier og en lader nok?

Og en sidste ting: Er en akku-slagboremaskine kraftig nok til det hele? Eller skal man have én der kører på AC når de store huller skal laves?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv den Bosch på 18 v. uden slag, da det er hårdt for så lille en manskine, men jeg kan godt anbefale den. Det du også skal se efter er hvor mange amp. batteriet er på og ja to batterier og en lader er et must. Til slagboring foretrækker jeg selv en af de store med pneumatisk slagfunktion, den er ikke så hård ved hænder og armene og den kører igennem selv stampet beton som var det smør.
Har ikke selv brugt slagbor-funktionen i mange mange år, da jeg synes det er spild af tid. Det bedste er efter min mening, når der bores i beton, bruger en alm slag-bore-hammer maskine - på 220-240 volt. De fåes til ingen penge og bor der følger med er ok til prisen. Selvfølgelig ikke hvis du er håndværker og bruger den hver dag, men det forventer jeg ikke du er.

På den måde kan du se bort fra slag-bor funktionen på din akku maskine og bruge (pengene) lidt bedre.
Med hensyn til batterierne som der altid tales om, så er udviklingen gået så hurtigt, at mange maskiner ikke engang kan nå at tømme strømmen på den ene batteri, mens det andet kan nå at lade op !

Så efter min mening synes jeg du skal finde dig et godt mærker, som har det du ønsker og som du vil til at samle på så passer tingene sammen og din ønske sedddel er nemt hvert år. :-)
Sørg nu for at vælge model med ordenlige metal tandhjul og ikke plast.

Jeg har sådan en Makita akku med slag

http://bygxtra.dk/18v/8587802-akku-...ricerunner

Det er faktisk forbavsende effektivt, en del bedre end min gamle  Bosch 230 volt med slag.

Til boring med små bor, og i muresten er akku slagboremaskinen perfekt.

Den klare da også at bore ø10mm i beton, uden det store besvær.(har ikke prøvet større)

Valget af beton bor, har stor betydning, ikke alle er lige gode.

Men selvfølgelig ikke så effektivt, som en borehammer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis