Gulvvarme problem (shunt)

Vi fik for et par år siden lagt gulvarmeslager hele huset (betongulv). Systemet blev samlet i et Tigris Medishunt system fra Wavin. Men jeg synes endnu ikke det spiller 100%.

Oprindeligt samlede den lokale vvs'er det forkert, så selve ventilen på shuntens termostat ikke havde noget at slutte tæt mod, når man lukkede for den. Og dermed kunne varmen ikke reguleres ned. Jeg fik med Wavins mellemkomst vvs'eren til indse problemet og fikse dette, så vi kunne regulere ned for varmen (han havde ved en fejl afmonteren en stump fra shunten, som skulle sidde overfor termostat ventilen).

Men jeg er ikke helt tilfreds med anlægget. Dels har det knebet med at få tryk nok på de almindelige radiatorer oppe på loftet efter vi har fået gulvvarme. Og skruer man helt op for maks. temperatur på varmeshunten, så er fremløbstemperaturen i gulvet langt fra så varm som radiatorvandet. Jeg ved godt at gulvarmen ikke skal være så varm, men jeg synes det er mærkeligt, at jeg ikke kan presse den op over 35 grader, uanset hvor meget jeg skruer op og hvor varmt vandet er i resten af centralvarme systemet. Så mit spørgsmål er følgende:

1. Er det normalt at en gulvvarmeshunt altid vi blande returvandet fra gulvvarmen op med "frisk" varmt vand, uanset hvor højt man stiller fremløbstemperaturen til? Hvis det er tilfældet, forklarer det jo at fremløbet i gulvvarmen altid er lavere end fremløbet til selve shunten.

2. Hvis jeg skruer op for gulvvarme-termostaten på shunten, og slukker shuntpumpen, så bliver fremløbsrøret til shunten og returrøret lige varme. Altså fistrer radiatorvandet "baglens" igennem shunten. Skulle der ikke sidde en form for kontraventil som forhindrede dette? Er ikke fagmand men har efterhånden googlet det en del, efter at VVS'er nr. 2 på besøg i huset ikke kunne finde nogle problemer. 

Håber at nogle ved noget, eller kan hjælpe med viden på området. Har spurgt Wavin om ovenstående men de henviser til en lokal installatør. Tror dog at jeg prøver her først 

Det er sådan en fætter vi har boende: http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/...nt_Web.pdf
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Ja det er normalt, at returvandet opblandes, og der skulle gerne sidde en termostat der regulerer dette.

2) Formoder at telestaterne er åbne, siden det løber baglæns. Blander man gulvvarme og radiator, er det en fordel at have en kontraventil på.

Er det korrekt forstået, at det kun er når gulvvarmen kører, at I ikke har tryk nok oppe på loftet? Dette tyder på at jeres differenstryk er for lavt......

Du skulle gerne have ca. 65grader på dit vand til radiatoren, ellers bliver det alt for dyrt....

Jeg ville lukke og slukke for gulvvarmen, og teste om du ikke kan få 65grader på vandet til radiatoren.

Har du et direkte eller indirekte anlæg ?
1.000 tak for info StenKrog.

Ad 1: Ok og ja der sidder en termostat til dette. Ved godt at en shunt sidder der for at blande, men jeg regnede med at man kunne skrue så meget op for termostaten, at der i praksis ikke blev blandet eller at fremløbstemperaturen til gulvvarmen blev meget varm. Men hvis der som maksimum kan blandes f.eks. 25% frisk varmt vand ind, uanset hvor høj/åben termostaten på shunten er sat, så forstår jeg princippet.

Ad 2: Det er rigtigt at telestaterne står åbne, det gør de stort set altid for at kalde på varme. Men det løber ikke baglens gennem gulvvarmen hvis jeg slukker shuntpumpen. Det løber fra fremløbet til selve shunten, og retur igen ad returrøret uden at nå hverken pumpe eller gulvvarmeslanger. Det er der jeg tænker, at der måske burde være en kontraventil. Jeg forsøger at poste et billede senere.

Jeg har ikke forsøgt at lukke helt ned for gulvvarmen, for at se om der så kommer gennemstrøminng i radiatorene på loftet, men det vil jeg bestemt prøve.

Direkte eller indiretke anlæg? Det er et fjernevarmeanlæg af ældre dato med varmeveksler. Så det er vel det der kaldes indirekte. Kan man selv kontrollere og evt. justere for differenstrykket på sådan et?

Jeg fik i øvrigt skiftet cirkulationspumpen på selve fjernvarmen også for nogle år siden, da den gamle stod af. Nu sidder der en A+++ agtig pumpe som næsten ingen strøm bruger. Når jeg skruer denne pumpe helt op på maks. så bliver radiatorene på loftet lidt varmere, men helt varme bliver de nu ikke.
Her er shunten så:



A: Fremløb fra centralvarmen, hvor der også er koblet radiatorer på. Temperaturen på dette rør er anslået 65 grader.

Det varme vand blandes og pumpes B ud til fremløbet til gulvvarmen C. 

Det kommer retur i D. Her sidder telestaterne også og styrer om den enkelte kreds skal være åben eller lukket. På billedet er alle åbne.

Vand ryger så enten retur til fjernvarmeuniten F eller via G =>  retur ud i gulvvarmen.

Selvom A er 65 grader og H står på maks eller er afmonteret, så er C sjældent meget over 35 grader. Uanset hvor meget pumpen B pumper.

Hvis jeg slukker for pumpen, men lader H stå åben, så går vandet fra A over G tilbage til F. Dvs. A og F bliver begge 65 grader, resten bliver koldt.

Har før stødt på problemet med manglende tryk ved de sidste radiatore, når der bliver skiftet til en A+ pumpe og der er noget gulvvarme med egen pumpe i serie med anlægspumpen. Kuren jeg kender, består i at flytte gulvvarmeshunten indgang og retur op før anlægspumpen. Det plejer at kunne kurere unoderne og samtidig bibeholde A+ pumpens lave strømforbrug. Og så bør man nok også samtidig skifte til en lavenergipumpe på gulvvarmen samtidig.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dit løsningsforslag Nitter, men cirkulationspumpen på fjernvarmen/hovedsystemet, sidder i kælderen. Shunten sidder i stueplan og de halvkolde radiatorer sidder på 1.salen.

Så måske er pumpen på fjernvarmen/hovedsystemet bare for svag?
Annonce
Skrevet af CBorgen på 27 nov 2013 15:41
Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dit løsningsforslag Nitter, men cirkulationspumpen på fjernvarmen/hovedsystemet, sidder i kælderen. Shunten sidder i stueplan og de halvkolde radiatorer sidder på 1.salen.

Så måske er pumpen på fjernvarmen/hovedsystemet bare for svag?
Bagfra, så ja hvis man vil bruge flere penge på strøm end nødvendigt. Det kommer jo også an på hvor nemt det er at flytte tilslutningen på gulvvarmen hvis ....... .

Når det kniber hovedpumpen at levere tryk nok, er det altid de radiatore der har størst modstand i rørene det kniber med at blive varme. Normalt er det også de radiatore der sidder længst væk fra hovedpumpen, forudsat anlæget er opbygget fornuftigt, hvilket igen normalt afhænger af om der ikke er lavet for mange ændringer på anlæget i tidens løb.

Hvor gulvvarmen fysisk er placeret er egentelig ligegyldigt. Det man bør undgå er at man har to pumper i serie. Dvs. man har en pumpe der suger fra en A+ pumpes udgang. Der siger min erfaring mig at når det er lavet på den måde kniber det A+ pumpen at kunne finde ud af at regulere trykket på betrykkende vis. Oversat, der kommer ikke varmt vand til de radiatore, der er længst væk "set gennem rørlængden".

En anden bieffekt, en seriekobling af pumper kan give, er at  nummer to pumpe kan finde på få vandet i nogle radiatore, eller værre vvb, til og løbe baglæns, dvs. den eller de to nærmeste ved gulvvarmen heller ikke vil blive varme sammen med gulvvarmen. Men det problem syntes du ikke at have, forudsat det ikke er de omtalte radiatore på første sal der er nærmest, igen "set gennem rørene".

Håber ovenstående får en klokke til .......ding e ling.

Men er du i tvivl om hvor og hvordan, vil jeg stærkt anbefale du får en erfaren VVS mand ud og kigge da, det sidste senarie er meget svært at gennemskue hvis man ikke lige har prøvet det før. 
 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg har haft de omtalte problemer selv. elfter en del fejlsøgning:
alle radiatorer er justeret på drøvle ventil under thermostat "forinstilling"
kontraventiler på fremløb inden gulvvarme og radiatorsløjfe, I praksis stueetage og 1. sal.

http://www.gastech.dk/System/Download/Udgaaet/Gaskedel/default.html/Installationsvejledning%20Geminox%20THI%2009-9%20og%205-25%20(ExGkIv).pdf

se side 45 fra fyr og ud som inspiration. drøvleventil og tilbageløbsventil, I praksis kan en kugleventil bruges som drøvleventil.
håndklædetører forsynet med 1/2" tilbageløbsventil.

Nu har varmen kun en vej frem den rigtige, og det er alle rede meget bedre, og tror på det nu spiller.
Mvh M
Hvad er denne endt med? Står med samme problem. Specielt at mit fremløbstemp på gulvvarmen ikke kan komme over 34grader selvom jeg har shunten af. Retur er 30 grader. Hvis jeg går hører op end trin 3 på min alpha pumpe så tager den varmen fra radiatorerne, men stadig intet til gulvvarmen. Kører med pillefyr hvor der sidder en alpha 2 -60 pumpe. En alpha2-40 på auto i huset som føde pumpe og alpha 2-60 i gulvvarmen. Fyret står 25 meter væk i stalden.
Hej
Der er ikke flere problemer. du kan lige faa koreplanen
1 luk al gulvarme haandklaedetoerre mv ned.
2 aaben en radiator ad gangen med fuld klem, fjern thermostat og juster dem til returen er ca 35-40 grader
3 installer tilbageslagsventiler til alt andet end gulvarme. hvis fx der er kun er radiatorer til 1 sal er det nok at saette en paa strengen frem til 1, sal.

det der sker er at gulvarme shunt suger baglands gennem radiatorer mv, dvs kortslutter varmeflow.
hus fremloeb skal vare min 15 grader over returen saa fyret har noget at arbejde med.

investeret ca 200 kr+ 2 timers arbejde, saa det var ikke galt.
mvh mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis