LED Spots til køkken - Anbefalinger

Hej alle

Er her nogle, som kan anbefale nogle LED spots til montering i loftet i køkkenet. Det er ikke så stort et køkken, men der må ikke mangle lys
På samme tid, ønsker vi ikke, at det skal være total koldt og kynisk lys.
Er der nogle som kan anbefale en bestemt model?

Har jeg ret, når jeg siger, at alle LED spots kan dæmpes med lysdæmper?

På forhånd mange tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er såvidt mig bekent ikke alle led der kan dæmpes, men bortset fra det så har Onkel Harald et helt pænt udvalg af led spot til rimelige priser. Det nyeste er led lyslister der er dæmpbare !  se ugens folder.
Nej, langtfra alle LED kan dæmpes.
Gå efter pærer med lav farvetemperatur 2700K og høj ra-værdi >90. Søg evt. her i forummet for anbefalinger af specifikke produkter. Hvis forhandleren/producenten ikke oplyser disse to tal, er pæren ikke værd at købe.
Hvordan skal dine spots monteres? Indbygget i loftet?
Tak for svar

Ja, de skal indbygges i loftet. Så det må gerne, være så de kan monteres direkte i isoleringen
Du skal være opmærksom på, at de dæmpbare GU10-pærer typisk er lidt længere end almindelige halogenpærer. Derfor kan spots med lav indbygningshøjde ikke bruges.
Jenshøj - Okay, men så må jeg lave noget mht dampspærren. Det er ikke et krav, at de skal have en lav indbygningshøjde.
Annonce
Både Nordtronic og Daxtor har tætningsring til dampspærre, som i eller eller anden udstrækning tætner, når man gennembryder dampspærren.

Et bud kunne være Nordtronic Rosetta High med Sunflux 5W dæmpbar pære. Husk varmebestandigt kabel.

Næste problem er så dæmpiningen. At afhængigt af hvor mange spots du skal have, kan det være nødvendigt med en speciel dæmper.

Det er ikke let at at sætte lys op i vore dage :-)
Super
Mht dæmpning, så har jeg i tankerne, at bruge en normal skyde-dæmper, da jeg mener, den giver mest kontrol
Jeg vil tro, jeg skal bruge en 5/7 stykker i køkkenet. Men er ikke 100% sikker.

Må man selv installerer dem eller skal man have en fagmand til det?
Fagmand, hvis det laves som fast installation.
5-7 spots burde give nok belastning til de fleste dæmpere. Men spørg din pæreleverandør inden du køber.

Det som jeg synes giver bedst lys, er de led spot vi har indbygget i overskabene, så hvis du har den mulighed synes jeg du skal overveje det.

Vi har et lille køkken på ca 3 x 3 meter vi har 8 stk 3 w led i loftet, samt 5 stk i underskabene. (dem i overskabene er mindre end 3 watt, husker ikke størrelsen)

Det giver rigeligt med lys, jeg har ikke dæmpere på, men bruger ofte kun dem i overskabene.

Hvis du køber spot-sæt til indbygning må du gerne lave det selv. Dvs. sæt = x antal spots med trafo (hvis 12V) og faste ledninger (og længde) fra stikkontakt til evt. trafo til spot.

Er det indbygning, hvor der skal trækkes ledning fra el-udtag og spot til spot og til evt. trafo skal det laves af en fagmand.

Hvis du køber en indbygningsspot, der er mærket og beregnet til halogenpære (det er de fleste) skal du overholde indbygningskrav mht afstand til isolering, varmefast kabel mv. selvom du bruger LED, der slet ikke udleder varme i samme omfang. Dette fordi en senere køber af dit hus kunne finde på at sætte halogen i stedet. Er de derimod mærket til LED og f.eks. max 5 watt skal du ikke opfylde indbygningskrav til halogenpære.

Har selv disse i køkkenet http://www.medialys.dk/pi/Daxtor_halogenspot_230v_max_35W_kipbar_b%C3%B8rstetst%C3%A5l_2151_192.aspx monteret efter krav til halogenpære, men der sidder Philips 4W LED i.

PS køb ikke LED i Harald Nyborg hvis du vil have et ordentligt lys. De billige LED har dårlig farvetemperatur og RA værdi. Med LED gælder ordsprogene om, at "man får hvad man betaler for", og "kvalitet og pris følges af" - i særlig grad. Philips master led http://www.pricerunner.dk/sp/philips-master-led-gu10.html passer i ovenstående spots/bagdåser, da længden på pærer svarer til længden på en halogen. Men der findes også mange andre gode LED spots, så der ligger ikke nogen særlig anbefaling i, at jeg nævner Philips.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis