Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg undrer mig. Hvorfor i alverden reklamerer... Vis hele indlægget
64 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er det ved det at det opfører sig som en fjedder og når det springer slår det virkeligt hårdt, derfor plejer man at bruge PP, det er lidt en mellemting, det fjedrer men ikke så meget, så kan man beholde sine øjne, ører osv. når man slæber

Dr_Lyn
Man kan opnå en sikker og effektiv fjedring på sin slæbetrosse ved at hænge en passende vægt midt på tovet.
Vægten, længden på linen og trækket på linen skal afpasses, så linen holdes godt nede i vandet.

Professionelle slæbere bruger en wire, som selvsagt er noget tungere end en syntetisk line, Det duer ikke til lystbåde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Dr_Lyn på 01 dec 2013 23:38
Jeg er nærmest chokkeret over at det engelske firma angiver nylon som værende godt til slæbeline, det er en pænt dårlig ide at slæbe i nylonline......

Dr_Lyn
Øh, nu siden du er skråsikker, mangler argumentet ikke ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Ellida på 02 dec 2013 14:01
Hej Lyn

Jag synes at det lyder meget fornuftigt, at bruge slæbeline som er elastisk - så kommer der ikke nogen pludselige ryk.
Nylon kan jo strækkes 10-20% og fjedre tilbage igen - det giver jo 1-2 meter "Fjeder" med en slæbeline på 10 m.
Hvad er det som du synes er forkert med det ?
mvh A
Der er nu stadig ikke meget "ellastik" i et nylontov, ikke før du begynder at komme ud over dets opgivne brudstyrke. Og der "oppe" kniber det gevaldigt med, det trække sig tilbage til sin oprindelige længde. Hvis du vil holde dig inden på den sikre side, er PP overhovedet ikke ringere og meget billigere.

Og hvis du vil have fjeder i din slæbeline, skal du bare vælge en lang stålwire, som Chr rigtigt nævner. 

Det er nærmest umuligt at få en "fjeder" der duer til noget med et tov, det ligegyldigt hvad matriale det er lavet af. Sorry at måtte skuffe dig.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Dr_Lyn på 02 dec 2013 19:49
Der er det ved det at det opfører sig som en fjedder og når det springer slår det virkeligt hårdt, derfor plejer man at bruge PP, det er lidt en mellemting, det fjedrer men ikke så meget, så kan man beholde sine øjne, ører osv. når man slæber

Dr_Lyn
Åh, der er din begrundelse.

Det er vist ligegyldigt hvad du bruger når det springer, da alt kommer tilbage med en helvedes fart. Men det er rigtigt at reb/trosse slået i PP høre til i den "lette" ende af skalaen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ok, jeg ved tråden er gammel, mmeeennn

Jeg har altid ment, at det bedste ankertov var 3 slået nylontov.
Men det er det måske ikke alligevel.
Peter Smidt (Rocna anchors) anbefaler ikke nylon, men polyester.
Hans argument er netop, at det kan fjedre for meget.
Det har han så en masse argumentation omkring. Det vil jeg ikke komme ind på.
Blot nævne, at der måske er en god grund til at det meste ankertov i dag er af polyester og ikke nylon.



Du må gerne linke til det sted, hvor Peter Smith skriver at det er dårligt med elasticitet. Det kan jeg ikke forstå nogen logik i.

Jeg kan henvise dig til en meget saglig artikell af "Dulhunty" - hvor man kan gennemregne hvordan ankergrej virker.
http://www.dulhunty.com/dmp6.htm (der er flere sider i hans web - lidt langhåret, men meget saglig)
Dulhunty skriver at det elastiske nylontovværk giver bedre holdeevne end Polyester.

Og desuden så erdet vel bedst at sejlere har frit valg - det er ikke rimeligt at bådudstyrsbutikkerne begrænser vores muligheder.
Desuden er det specielt her i Danmark - hvis du tagaer til alle engelske webshop om bådudstyr kan du købe nylontovværk af flere typer, både treslået og flettet.

Jeg kan desuden tilbyde ttreslået nylontiovværk til en rimelig pris, da jeg har fundet en forhandler her i Danmark. Så jeg kan bestille noget til dig, hvis duer interesseret.

Min egen erfaring er at det er langt det bedste med "NYLON"-tovværk.

To ulykker kommer sjældent alene.
Her er det link jeg henviste til:
http://kb.rocna.com/kb/Rope

Jeg mener, ligesom dig, at det bedste ankertov som udgangspunkt er et 3-slået Nylontov.
Sådan var det i hvert fald i "gamle dage", men jeg kan godt se at tingene er blevet lidt mere indviklet, siden jeg "nørdede" i emnet.

Jeg vi godt "købe" de argumenter som der nævnes, men der er, efter min mening, også forhold som der ikke er nævnt der skal tages med i vurderingen.

Der er i hvert fald tre ting der afgør hvor meget et ankertov vil strække sig under en given belastning:
1. Materialet. D.v,s, Nylon, polyester m.v.
2. Tovets opbygning. D.v.s. hvor hårdt er det flettet og hvordan er det flettet.
3. Diameteren. (jo tyndere diameter jo mere vil det give sig)

Der ud over kan der være yderligere fleksibilitet indbygget i anker systemet med kæde og/eller ankervægt.

Hvis man bruger ankertov hele vejen mellem ankeret og båden - og her forudsætter jeg at det er ankertov med indflettet bly nærmest ankeret, så vil jeg faktisk godt købe argumentet om, at polyester er "bedst".
Polyester er mindre fleksibelt end Nylon, men er mere UV bestandig og mere resistent over for kemikalier og med tov hele vejen er fleksibiliteten i Polyestertovet sikkert stor nok.
Er den formodning rigtig, ja så må det rigtige være at vælge det mest UV resistente.

Bruger man kæde hele vejen fra ankeret til båden og bruger man et tov til at aflaste kæden på de sidste meter, så er jeg til gengæld overbevist om, at man skal bruge Nylon, for det er ikke meget fleksibilitet man får ud af 3-4 meter tov til sidst i anker systemet.

Jeg talte med en "søulk" for snart en del år siden.
Han var meget bevist om at bruge nylontov på det sidste stykke, fra ankelkæden til båden.
Han brugte også bevidst en lille diameter på tovet, for at indbygge maks. fleksibilitet i anker systemet.
(selvfølgelig sikret så det ikke havde nogen fatale konsekvenser hvis det sprang)

Han mente faktisk også, at fleksibiliteten (den fjedrende effekt i kædens vægt) ikke var god nok på lave vanddybder.
Ankrede han på lave vandybder (3 - 5 meter) brugte han altid en ankervægt han kunne køre ned af kæden.

Så min konklusion er, at Nylon eller Polyester er det bedste ankertov.
Om det skal være det ene eller det andet er afhængig af flere omstændigheder.

Jeg er i øvrigt også faldet over dette svar fra en producent.
Citat:
I called Bevis ropes and the very nice lady said she didn't
know the answer so she had me talk to the President of
the company (I've never had that happen before!). He
said they started using mainly polyester rope about 15
years ago (they still make 3 strand nylon if you want it).
Here is his reasoning for using polyester:

Strength:
Nylon loses 5% of it's strength when wet.
Polyester has no loss in strength when wet.
Strength ends up being comparable when wet.

Abrasion:
Polyester is much more abrasion resistant compared to
nylon, he empahsized this as one of the big positives
for polyester.
Citat slut.

Jeg bruger selv p.t. et Roblon 3-slået ankertov med indflettet bly, men jeg kan ikke huske om det er Nylon eller Polyester.
Jeg er heller ikke i tvivl om, at ca. 6 - 8 meter kæde nærmest ankeret er det bedste.
Jeg "gider" bare ikke stå og rode med en kæde, under normale ankerforhold.
Jeg har ankeret rigtig meget i Danmark, Sverige og Tyskland og jeg har aldrig i de her farvande oplevet skamfiling på ankertovet.

Det blev et lidt langt svar, håber det er ok.

Ups.....Jeg glemte at kopiere hele citatet, så her er det igen:

I called Bevis ropes and the very nice lady said she didn't
know the answer so she had me talk to the President of
the company (I've never had that happen before!). He
said they started using mainly polyester rope about 15
years ago (they still make 3 strand nylon if you want it).
Here is his reasoning for using polyester:

Strength:
Nylon loses 5% of it's strength when wet.
Polyester has no loss in strength when wet.
Strength ends up being comparable when wet.

Abrasion:
Polyester is much more abrasion resistant compared to
nylon, he empahsized this as one of the big positives
for polyester.

Stretch:
Nylon stretches 22-24%
Polyester stretches 15%
He said that the amount of stretch in polyester is
sufficient for an anchor rode. The stretch doesn't
become a factor until you reach 80-90% of the
breaking strength and by then the cleat will have
ripped out anyway.

I thought these were some interesting observations
from him. I'm still undecided on what to do. I
choose the braided line because as someone commented
earlier, I find it easier on my hands than 3 strand.

Thanks,
 Doug

Vi er helt enige om at NYLON er det mest elastiske.
Elasticiteten i nylon er der også når trækket ikke er så stort.
HVIS du laver et forsøg hvor du trækker med 100 kg i et stykke nylontov // polyestertov, vil du klart se at nylontovet strækker sig cirka 4 gange så meget som polyestertovet.
Du kan se nogen af resultater af mine ankertest her;: https://www.facebook.com/A-Overgaard-1513144632321896/
Jeg har også lavet test af anker med kæde og sammenlignet uden kæde - og der er meget lidt forskel. Jeg kan kun se at et anker holder LIDT mere, når der er 6kg eller 12 kg kæde i ankeret - men til gengæld bliver ankergrejet i 2-3 gange så tungt.

Jeg har desuden lavet test på to sæt ankergrej hvor et stort 11 kg Delta anker + nylon sammenligned direkte med Delta anker med 6 kg kæde, og jeg sammenligner således holdeevnen af to ankre af samme slags - og samme totalvægt af ankergrej.
Det der holder bedst er det tunge anker med kun nylontov.
Det er vel også logisk at det tungeste anker bedre kan bryde ned i havbunden samt det har større flige som giver modstand nede i sandet, synes jeg.
Altså det kan bedst betale sig at få så meget vægt ud i selve ankeret.

Jeg ved godt at jo mere kæde man lægger ud, så holder det bedre - MEN hvis man ikke vil have mere vægt med end højst nødvendigt, så er det bedst med det store anker og så bare nylontov.
Eller måske lidt kæde forneden imod slid fra skarpe sten og lignende.

Vi vil slet ikke selv bakse med kæde og bruger KUN nylontov til vores 6 kg Delta anker - og det holder jo gerne 100 kg og ofte meget mere i god holdebund.
Jeg har den opfattelse at effekten af kæde er meget overdrevet og meget misforstået - kædens vægt giver en bue - bevares, men når trækket bliver så stort at et rigtigt godt anker yder sit bedste, ca 100-200 kg eller mere, hvis det er et stort anker, så er kæden så strakt at buen ikke giver ret meget forskel i trækretningen.

Mit svar blev også langt - det er dejligt at diskutere disse ting lidt sagligt.

Ulemperne ved nylontov:
Du skriver noget som IKKE er korrekt - nylon fiber har et højt smeltepunkt og det er det som gør at det ER slidstærkt. Ligesom polyester er meget slidstærkt - smeltepunktet for begge materialer er omtrent lige højt.
Det er netop derfor at BEGGE disse materialer bruges meget i klatresport. (men PP bruges ikke i klatring, fordi det smelter i overfladen ved hård belastning)

At nylon mister 5 % brudstyrke som våde er helt ligeguldigt - vores 10 mm 3-slåede nylon ankertov har brudstyrke på 2000 kg - og vores anker holder måske 150 kg i helt rent sand. Ankeret vil blive revet løs før tovet bliver sprængt.
UV bestandighed er også god for moderne tov - og man kan jo skifte sit ankertov efter 5-10 år. Det gør vi.

PS vores ankertov er et dynamisk klatretov, og det fjedrer 1,5 meter frem og tilbage når vi står 3 voksne mennesker og trækker alt hvsd vi kan i det - så det fjedrer vildt godt også ved almindelig belastning.

Læs også http://www.dulhunty.com/dmp6.htm - det er en meget grundig og systematisk gennemgang af alle de vigtigste ting ved ankergrejs egenskaber. (der er 5-6 sider ialt)
Han mener iøvrigt også at Nylon er lidt bedre end polyester. :-)
Men hovedsagen er at hans web er meget grundig og systematsik og med den kan man faktisk sætte nogenlunde præcise tal på. MEN - den er svær at forstå, hvis man ikke er meget logisk og tænker som en tekniker.

Jeg vil gerne forklare mede om hans "beregningssystem" hvis du vil have det.


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis