Polyester IKKE det bedste ankertov - hvorfor...

Jeg undrer mig.

Hvorfor i alverden reklamerer alle forhandlere for
 ANKERTOV FLETTET POLYESTER M/BLY 12MM 30METER.
---- Her får du den bedste løsning til opankring uden brug af kæde.
osv
--- og det gør de allesammen her i Danmark, i kataloger, blade og på www.
Og der er mange reklamer med polyester-reb til fortøjninger også.

Det er også en misforståelse.

Polyester er meget godt og stærkt og super til meget - men det er meget lidt elastisk, så derfor er det er IKKE det ideelle til ankertov og til fortøjning.

På engelske websites og i engelske sejlerblade er der masser af reklamer med NYLON-tov til anker og fortøjning.
Både octaplait = flettet og treslået kan man købe uden videre - hvorfor sælger de ikke det i DK?

Nylon er meget stærkt samt MEGET elastisk - så det er meget bedre til ankertov og til fortøjning.

Hvorfor narrer de kunderne til at købe det 3. bedste - her i DK ?

Ja det undrer mig altså bare.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
64 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ville jeg godt nok aldrig betro en 12 mm. line til at være anker line for andet end en skydepram, jeg bruger nu slet ikke line men udelukkende kæde. Men mine tidligere anker liner har altid været mindst 22 mm. line med mindst 3 m. 1/2 tomme kæde ved selve ankeret. Mine ankre har også altid været over diminitioneret i forhold til bådstørelsen.
Men jeg tror det har noget med uvidenhed fra indkøberens side, en del af de der bådudstyrs butikker har expedienten ingen anelse om hvad det vil sige at være bådejer, de sælger bare deres produkter. Lidt lige som at gå i stark silvan og hvad de nu kalder sig, meget få af expedienterne har prøvet at bruge en hammer !
Hej.
Kan det være noget der opstår grundet 'undersættelser', altså nogen ser en betegnelse på engelsk og skal have det ind et dansk katalog. Det jeg mener er, om betegnelserne passer rent fysisk. Om det er kunststof der er oversat lidt tilfældigt.
Det er ikke mit område, men et bud 

 

 varmetossen

Tror nu ikke det er oversat, for polyester tov hedder Polyester på Engelsk også og mange af de betegnelser og båddele har Engelske navne også i Danmark. Desuden er der efter hånden deklaration på alt også tovværk, med oplysning om hvilken type hvad brudstyrken er o.s.v.
En lille anekdote, før vi fik kunstfiber tovværk, sagde fiskerne og de gamle lystyaght skippere at det bedste tov til ankring var et stykke græs. Det var kokos fibre der var spundet sammen, skrækkeligt at røre ved når det var tørt, men lige så snart det var vådt var det ikke noget problem og det opførte sig ligesom en elastik når det var vådt, det mistede sin styrke når det var udtørret.
Hej igen

Jeg hælder mest til at tro, at dem der sælger tingene og skriver katalogerne ikke har ret meget forstand på at sejle. Og nu har de skrevet katalogerne så bliver de bare ved med at trykke det samme om og om igen.

Lynæs - det med det elastiske reb:
Når man ligger for anker, så vil ankeret meget lettere blive rykket løs, hvis rebet står helt stramt og u-elastisk.
Flere meget erfarne sejlere , skriver meget udførligt om dette - nemlig at hvis ankerlinen/kæden er langt / har bue / hvis ankerrebet er elastisk, så dæmper det rykkene fra båden, og ankeret "får fred" til at holde i bunden.
Omvendt bliver ankeret meget let rykket løs, hvis der kommer hårde ryk. Holdegrebet i bunden er jo ikke specielt stort.
Rebet som er elastisk bliver ikke ødelagt af at fjedre frem og tilbage hele tiden - kun hvis det slider mod et eller andet.

Elastiske reb til fortøjninger er da også klart bedst - det dæmper rykkene.
Fortøjninger skal heller ikke være tykkere end nødvendigt (slid), for så bliver de jo mindre elastiske.
Faktisk så er det billige PP meget udmærket, fordi det er meget elastisk og har en forlængelse på op til 20-30% (og er lysbestandigt og flyder og så billigt at man kan skifte det uden at græde snot).

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Jeg kan se du bruger andres erfaringer vedr. ankring som bevis for din påstand, det er imidlertid ren nonsens hvis man har en båd af en vis størrelse så er et stykke kæde et sted på linen meget effektivt til at modvirke ryk. Ang. fortøjninger så er en smule vægt på linen også effektivt.
Skulle man finde på at følge din anbefaling med PP tov, så får man nok snart besked på, at skifte fortøjninger eller fjerne sig, for det kan naboerne da ikke være tjent med. Fortøjninger skal jo ha en længde, så båden friholdes fra nabobåden, så kan man sætte fjeder eller vægt på for at begrænse ryk.
Der er i mine øjne ikke noget der tyder på at du har stor erfaring i ankring

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu vil jeg lige sige at på alle de billeder som Elida har lagt på LDS vedrørende sine ankringe, ligger han altid på så lavt vand at man kan gå næsten tørskoet i land. At han tør betro sit eget og fruens liv til et dræg / paraply anker beror på uvidenhed, de er kun egnede til kaffe ankre.
Og så har jeg i mange år brugt den extra mulighed når jeg ankrede i blæst og bølger at hænge noget vægt på linen lige ned i vandlinien på båden så skal tovet først trække det stykke fri af båden før rykket kommer.
Hej Jens

Mange tak - så fandt du en ankerline af nylon - så der ER altså nogen her i Danmark der sælger dem.
Det er jo interessant nok.

Og ellers er det da fint med lidt diskussion om fortøjning og ankring, selvom jeg synes at I skyder lidt fra hoften - og lidt ved siden af, med jeres kommentarer - Lynæs og Håndværker.

To ulykker kommer sjældent alene.
Vi skyder IKKE ved siden af, og jeg synes faktisk, det er betænkeligt at du plæderer for at anvend noget, som du, for at sige det pænt, ikke har en skid forstand på. Det kunne blive farligt for nogen.
Det vil din såkaldte slæbebremse også meget let kunne blive.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis