Konstruktion trægulv

Hej
I forbindelse med udskiftning af parketgulv til en konstruktion med 22 mm gulvspånplade, pap og laminatgulv, er jeg kommet lidt i tvivl om hvorledes konstruktion under bør udføres.
Nederst starter vi med jord, grus til afretning, plastik, kapilar brydende perlesten, beton klaplag. Det kan jeg ikke umiddelbart ændre på.
Nu kommer spørgsmålene så.
1. Såfremt der skal være en fugtspærrer, hvor skal den være?
2. Hvor meget isolering skal der i?

Mvh
Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ret enkelt, en fugtspærre /dampspærre skal sidde hvor kulde og varme mødes !
Mindst 300 mm. isolering er kravet i vore dage.
Hvor mødes kulde og varme i en isoleret bygningsdel? På ydersiden? På indersiden? I midten? Nej, det råd giver ingen mening.

Hvis du vil leve op til bygningsreglementets isoleringskrav, skal hele gulvet bankes op og der skal graves ud. Det er næppe rentabelt. Så derfor:

Max. 50-75 mm isolering for at undgå kondensproblemer på klaplaget. Fugtspærre direkte på betonen.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/161158

til håndværkeren; dampspærren skal ALTID være på den VARME side af isoleringen,
den kan dog  monteres op til en trediedel inde i isoleringen (for at undgå gennembrydninger af el og andre installationer)

hvor varme og kulde mødes, er sandsynligvis midt i isoleringen , og det duer IKKE!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Opsummering - gulv under klaplag kan jeg intet gøre ved. Vil ikke til at banke klaplaget op.
Såfremt dampspærre lægges direkte på klaplag, må der ikke komme mere end 75 mm isolering på.
Jeg har 175 mm fra overkanten af strøer til klaplag. Det som virker mest rigtigt er at først udlægge 95 mm isolering i en retning direkte på klaplag, efterfulgt af 50 mm som lægges mellem strøer (forskudt fra første lag). Så er der 30 mm luft til overkanten af strøer, til ventilering.
Nu lægges dampspærre oven på strøer, gulvspånplade, gulvpap og til sidst laminatgulvet. Denne konstruktion laves kun fordi der under klaplaget er et kapilar brydende lag, hvorfor forudsætningen derfor må være at det er fugten i værelset som skal holdes væk fra gulvkonstruktionen og ikke fugten fra jorden.

Jeg tror også det kommer lidt an på, om du har kabilarbrydende lag under dit klaplag, om det giver problemer.

Jeg har en konstruktion, i en del af huset, der er som følger.

ca. 200 mm kabilarbrydende lag (vasket ral) beton 100mm, plast folie, strøer 195mm med 195mm isolering, gulvspånplader.

Det er jo nok ikke en korrekt konstruktion, men jeg har haft åbnet i forbindelse, med flytning af en radiator, det er fint og tørt, uden sort farvet isolering.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis