Fugt i lejlighed, installation af ventilation..

Hej..

Jeg har for nyligt købt mig en dejlig lejlighed.. Jeg har dog bemærket at der ofte er dug, endda meget, på vinduerne.. Det vil jeg gerne gøre noget ved, og jeg tænker på at gøre det i form af udluftningskanaler, da jeg ofte ikke er hjemme til at lufte ud flere gange om dagen..

Jeg vil høre om en opsætning som dette giver mening...

Jeg har vedhæftet en grov tegning af lejligheden..
Rum 1 er soveværelse, 2 er opgangen, 3 er badeværelse, 4 er køkken og 5 er stue/spisestue..

De grønne er eksisterende udluftningskanaler (passive), den blå er en ventilator i badeværelset (kører på en timer (når man husker at tænde den), så den kører jævnligt)..
Min tanke er at opsætte en passiv udluftningskanal i soveværelset.. I køkkenet er jeg ikke sikker på om det ville være bedst med en passiv kanal eller en fugtstyret ventilator, der så trækker luft fra de andre rum også..


Nogen der har lidt mere forstand på sagerne end mig, der kan kommentere på om dette virker som en fornuftig løsning og om jeg bør have en ventilator i køkkenet eller blot en udluftningskanal?

På forhånd stor tak..
Mark

Mvh

Mark Herskind

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du hellere skulle finde ud af hvor al den fugt kommer fra ?  Har du ingen emhætte i køkkenet der trækker ud i det fri ? Udskift ventilatoren i badeværelset med en fugtstyret, jeg tror ikke på ideen med en fugtstyret i køkkenet, den vil hurtigt blive ret fedtet på rotorvingerne.
Tror umiddelbart det ganske simpelt skyldes at lejligheden er får dårligt udluftet, i og med at der kun er de 2 udluftningskanaler i stuen samt ventilatoren i badeværelset...

Der er en emhætte i køkkenet, men den hjælper vel kun, når den kører?!

Mvh

Mark Herskind

Nu viser din tegning jo ikke hvor vinduerne befinder sig, for den bedste udluftning er altså at lave gennem træk mindst to gange i døgnet á 5 minutter, og det kunne jo være lige før du smutter om morgenen og lige når du kommer hjem om aftenen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis