Problemer med at vandet bliver koldt

Hej

Vi har for et par måneder siden købt et rækkehus og vi har problemer med at 2 voksne kan nå at tage et varmt bad om morgenen. Vi tager bestemt ikke lange bade og slukker for vandet når vi sæber os ind, så jeg syntes vi gør vores bedste for at spare på vandet.

Huset er opvarmet med fjernvarme i energivarmerapporten står der følgende om anlægget:

"FJERNVARME
Bygningen opvarmes med fjernvarme. Anlægget er udført som direkte
fjernvarmeanlæg, med fjernvarmevand i fordelingsnettet."

om fordelingen står der følgende:

"VARMEFORDELING
Den primære opvarmning af ejendommen sker via radiatorer i de fleste rum.
Der er gulvvarme i badeværelse.
Det varmefordelende system er to-strengs."

På anlægget er der monteret en vandvarmer fra Redan som vist på vedhæftede billede. Jeg er lidt i tvivl om hvilken funktion denne har. Så sig frem hvis du ved noget om dette :-)

Men som sagt er vores problem at vi ikke kan få varmt vand nok til de varme bade. Eftersom vi har fjernevarme kan jeg ikke se at det skulle adgangen til varmt vand, der kunne være problemet. Men kan der være noget galt med vandvarmen fra Redan?

På forhånd tak for hjælpen.

Hej Vi har for et par måneder siden købt et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet behøver ikke nødvendigvis, at være en tilkalket veksler men en defekt retur termostat. Denne kan også "sidde fast" og kan derfor "motioneres" / smørres med syrefri fedt/ olie.Hvis veksleren er tilkalket eller fuld af okker vil du kunne se det på en lavere gennemstrømning end fra koldvandshanen. Temperaturen på det varme vand bør ikke overstige 50-55 grader da der frigøres meget kalk over denne temperatur. Man skal være lidt fingersnild og vist også autoriseret , hvis man selv vil rense veksleren . Først skal denne afmonteres og gennemskylles i et cirkulationssystem . ( På brugsvandssiden) ,( Pumpe, kar med eddikesyre 1:10 , helst opvarmet for at være mest effektiv )

HT
Hej Henrik

Når du skriver retur termostat så går jeg ud fra at du mener den termostat som man også kan se på billederne. Det er jo den eneste termostat der er :-) beklager min uvidenhed, men VVS er virkelig ikke min stærke side. Hvis den evt sidder fast, så er jeg ikke i tvivl vel? Hvis den skal smøres så er det vel forholdsvis simpelt at gøre eller?

Når vi tænder for vandet i fx. køkkenet så er der meget stor tryk forskel på det kolde og det varme vand. Trykket falder betydeligt når vi tænder for det varme vand. Er det det du mener med en "lavere gennemstrømning"? Det tyder på at den kan være kalket til ikke?
I returtermostaten sidder en lille nåleventil ( som den der sidder i din radiatortermostat ) Den fungerer dog efter et andet princip da den måler på vandtemperaturen og ikke rumtemp. Funktionen er dog den samme da den lille nåleventil skal kunne vandre ca 5mm. Hovedet på temp. vælgeren skal afmonteres ( samme system som til din radiator ) Herefter drypper du et par dråber syrefri olie/ fedt på den lille nåleventil .Med stor forsigtighed tager du en fladtang eller lign. fat i nåleventilen og trækker /trykker denne de få mm frem og tilbage. Du må endelig ikke lave trykmærker på nålen da den derved ødelægger pakningen/tætningen i ventilen. Dette er et gratis forsøg , men et besøg af en proff. er nok en god inverstering. Jeg tror ikke det kan betale sig , at ofre penge på en rensning af veksleren da resultatet jo ikke er kendt. Det er nok bedre at bruge pengene på en ny veksler hvis den er tilkalket .
God fornøjelse HT

HT
Hejsa..
Akva vita har for redan altid været et problem barn. Problemet er at diff. tryksventilen ikke kan arbejde som den skal hvis dit fjernvarme tryk er "for lavt"... Redan har lavet nogle ombytnings ventiler.. men du kan evt lige prøve at skrue helt op for ventilen..
For mig ser det ud til din by-pass står alt for højt.. den står på 3,5 skru den ned på fx 1- 1 1,5..
Dens opgave er at holde varmt vand hen til veksleren, og når du ikke bruger vand pisser det bare igennem uden nogen værdi..
du kan skrue op for vita_en på den lille hvide dims som man lige kan skimte på foto 2 helt til højre.. den ser ud til at stå i midten.. op med den, og se om det hjælper..
Mvh Jan J
Annonce
Sider lidt og tænker hvorfor du ikke svarer... har du ikke fået bad endnu ???
Jan
Hej Jan

Vi er igang med at teste :-) I øjeblikket tager vi ikke så tit bad lige efter hinanden da min kæreste har skiftende arbejdstider. Og det har været på de dage, hvor vi har været i bad lige efter hinanden, at vi har oplevet problemerne.
Pt. ser din løsning dog ud til at virke.

Mange tak for hjælpen og rigtig god jul.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis