stenovn på ben

Hej alle LDS folk

Jeg går og tegner på en stenovn til haven/terrassen og ku godt tænke mig at lave den på ben vi snakker en ramme med ben og afstivere lavet i egetræ som klassisk bindingsværk. og så smække stenovnen derpå tanken er at det bliver flytbar med nok mandskab og øl på lager. og nu til spørgsmålene.

1. Hvor varm vil den blive i bunden ? Bør man forsøge at isolere træet fra varmen og med hvad ? .

2. Kuppel vs. halvtønde ? For og imod

3. Skorsten ?

4. har set friluftshavens model der bruger Frank ler iblandet sand til at sætte de ildfaste sten med, er det en god ide ? Tænker det er noget billigere end pejsemørtel.

5. Skal der en låge for hullet ? Hvis ja ideer til sådanne evt et sted det forhandles fo jeg har intet set .

6. Hvilke sten i bunden, altså selve bage fladen ?

7. Og så til alle jer med "dårlige" erfaringer slår den revner el. lign. skulle den ha været større, mindre, tykkere eller hvad ?

8. Og til sidst billige materialer hvor billigt har i funder ildfaste sten (hvilke, mål og hvor) og evt andre ting til ovnn

Når jeg en gang er færdig laver jeg en udvidet guide med mindre opslagsvark og en masse billeder. så alle inputs er velkomne.

glæder mig til at høre fra jer alle.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Prøv at tjekke gruppen artiforno pizzaovn på facebook. Der laver de gruppekøb af ovne hjem fra portugal som er rigtig lækre og med diverse udstyr. Det er helt privat og jeg har ingen aktier i det. Jeg købte selv en ovn i portugal for nogle år siden,- dog ikke en artiforno
jeg tror at det vil være lige så billigt (måske billigere) end at bygge en selv

Men jeg tror ikke at den bliver så varm under bunden,- Træet vil ikke antænde i hvert fald.
Jeg synes kuppel er flottest
Låge,- ja da du skal kunne lukke så varmen kan fordele sig og du kan holde på den. Især hvis du skal langtidsstege

Der findes mange film på youtube om at bygge ovne. Søgeord wood fired stove/oven, fornos, pizzastove osv. De kan være god inspiration

Når du først har ovnen så er det rigtig fedt at lave mad i den

emnet har været vendt her i lds et par gange,- søg evt på det. Du kan vist også finde et billede af min ovn i en af trådene

mvh Jan

lavede først tegningen med lige skråbånd og forkastede ideen med det samme, det ser tåbeligt ud syns jeg. men så efter et par uger prøvede jeg og lave buede/krumme skråbånd og satte dem på tegningen og nu er jeg tilbage på rette vej, det er helt sådan den skal se ud, nu skal jeg bare sikre mig den bliver lavet tilstrækkelig holdbar så det ikke braser sammen.

Så må du jo ud og finde noget egetræ og husk at du skal bruge krum eg til buerne.
Dette er et af de mere interessanteprojekter og følge. Men den skulle da gerne kunne flyttes uden brug af ekstra folk ellers går ideen af det mobile.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Den skal ikke være mobil, men blot flytbar som jeg skrev, det er nok mest fordi vi ikke er sarlig sikre på vi bor i det samme hus om 5 år og hvis den bliver rigtig fed vilde jeg nødig efterlade den. der skal jo nok støbes en større beton flise den kan stå på, fire ben på 4"*4" med et par hundrede kilo ovenpå skal nok fordeles lidt ud hvis den ikke skal synke helt i jorden.

Hvorfor ikke bare lade den stå, du hygger dig med at lave den, det kaldes kvalitets tid. Hvis du så flytter, jamen så laver du da bare en ny, den koster jo ikke en bondegård og måske har du fundet på nogle finesser du vil tilføje den nye

Hvorfor skal alt gøres op i kroner og øre !

Hej Kinggubbi.

Jeg er også i min opstart på at lave en pizza ovn, dog på støbt fundament.
Lige PT har jeg kun fået gravet hullet til min nedsænket og overdækket terrasse i haven. Terassen bliver 6 x 4 meter og 50 cm dyb.

Hvad angår stenovnen, har jeg en masse viden jeg har læst mig til på det amerikanske forum Forno Bravo (Du er sikker faldet over siden) Det er en uundværlig side hvis man påtænker sig at lave en stenovn som de gamle Italienere gjorde det.

Jeg kan fortælle dig om den jeg laver, og skal gerne ligge billeder op når jeg kommer igang

Det bliver en 42 inch ovn med skorsten (det er næsten et must til at styre røg, varme etc) Den indenvendige diameter vil så være 42 inch = 100 cm. min stand som bliver støbt med armeret fundamentsblokke bliver ca 1,5 x 1,5 meter. med 10 cm støbt og armeret betonplade. Vægten når ovnen er lavet helt færdig vil være op mod 8-900 kilo fra den støbte bordplade og op vel at mærke!

Når det er sagt er det jo self også et spørgsmål om hvor meget man vil gå op i kvalitet og hvor meget varme du skal kunne lagre i dine sten ( for bagning etc)

Den model jeg bygger bliver bygget med henblik på MAKS lagering af varme, dvs højt insulerende ildfaste sten, keramisk isolerings materiale, samt tilsvarende mørtel - alt sammen hvor den ringeste materiale kan modstå 1.300 grader (celsius)

Ovnen med fundament bliver ca til en flad 10.000 kr seddel inden den er køreklar.

nu til dine spørgsmål

Hvad angår varmen, så kan du (hvis du bruger de rigtige isolerings materialer) sagtens stille den på et træ skellet - men forhør dig ved en expert hvilket træ du skal bruge som kan holde til vægten af op mod et ton! og som ikke giver efter om 1-2-3-4 år eller mere.
Du kan med fordel smide nogle løfteøjer i fundamentet på ovnen ( i den armeret del ) så du kan smide nogle stropper i og få en truck/kran til at løfte den væk.

Du kan issolere ned i betonen med vermiculite (http://baalteknik.dk/traefyrede-ovne-83/tilbehoer-til-ovne-85/vermiculite-isolering-1051.html) læs mere i link.

2.) Kuppel er meget bedre til at cirkulere varmen, og du får det helt rigtige flow ved at have en skorsten også, så du kan trække kold luft i bunden af indgangen til ovnen, og den "brugte" varme røg kan slippe ud i toppen af indgangen, og op i skorstenen (som trækker luften op pga varmen) Det giver den bedste bagning - og nemmere at varme op.

3.) Se ovenfor.

4.) Et spørgsmål som du kun selv kan svare på, da det kommer an på dit budget. Men bedre kvalitet giver bedre resultat. (det hele gælder om at kunne lagre varmen i de ildfaste sten. Så man kan bruge ovnen i mange dage ! - ja faktisk dage. den bliver op mod 1.000 grader varm celsius, og så efter 3-4 dage vil den stadig være 3-400 grader varm, uden mere optænding)

5.) Få en smed til at lave en jernplade som du kan fore med issoleringsmateriale (keramisk eller vermiculite) Den skal slutte tæt, så man kan lukke for ovnen ved bagning af fx brød.

6.) Bageflade skal laves af ildfaste sten/plader for at lagre varmen. (under de sten skal der også et lag på ca 8-10 cm vermiculite isolering)

7.) Den slår revner hvis ikke man overholder tørrings processen som er en uges tid. man starter med et helt lille bål og gradvist (LÆS LANGSOMT) øger brændsel. dvs træ. dette er for at tørre alt fugt ud af materialet. (vand ekspandere ved for hurtig opvarming = revner, og hvis du er uheldig - flækker ovnen) Når det er vinter er det en god ide at overdække den med tæpper, presseninger etc - hvis ikke den er i ly for vejret.

8.) jeg har fundet ildfaste sten på DBA (nye) til omkring 16-20 kr / stk (til min ovn skal jeg bruge 250 ish) har haft kontakt til 2 teglværker som tar over 25kr / stk + moms.


Puha en længere smører for min første post her på LDS.dk (på trods af at ha luret mange gange)

Alle stavefejl er 100% gratis! Fra mig til jer 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis