Gulv varme

Jeg skal ha støbt gulv i kælderen og vil forberede for gulv varme, hvis jeg nu ville få lyst till det i fremtiden. 

Hvilke pexrør skal jeg bruge? 70 eller 95 grader? 6bar? 20mm? 
Det er i alt ca 55m2 som jeg vil dele op i to dele. 120meter rør i hver. 
Kælderen er helt åben uden faste vægge men vil blive delt op af reoler/garderober/hylder.

Jeg støber 10 cm beton og vil lægge røren på rionettet der står på elefantfødder.

Er der nogle fif eller ting der er gode at tage højde for?


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
20 mm er billigst og du er sikker på at der er flow nok. 70 eller 95, ja hvad er din fremløbstemp.
Vælger du ikke 20mm så kommer du til at betale en stor sjat penge mere for fittings etc.
Hvis du har brændefyr så 95. Ellers er der vel ingen anlæg med så høj temperatur.6 bar, burde vær nok. Husk at trykprøve det inden du hælder beton over. Man kan købe mange fine ting til sådan en installation. Elefantfødder, måske du bare kan hæve dit rionet med nogle klodser. Det handlerjo bare om at få hævet rør op i betonen. Søg i tidligere indlæg, det har været her masser af gange over årene.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu kan det godt være jeg ikke fatter en skid, men shunt er det ikke noget man kun bruger ved varme under trægulve. Bruger man ikke bare en returventlil på betongulve.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af PeterR på 23 nov 2013 19:37

Nu kan det godt være jeg ikke fatter en skid, men shunt er det ikke noget man kun bruger ved varme under trægulve. Bruger man ikke bare en returventlil på betongulve.



MVH


Det er bedst med en shunt og pumpe til varmekredsene, især hvis strengene er lange.

Køre man med returtermostat, er temperaturen i strengen meget forskelligt, i ind og udløb.

Vedr. rionet ville jeg vælge 6mm, det er meget nemmer at arbejde med end 4mm.

Uden shunt vil du have væsentligt forskel på temperaturen på gulvet, varmt ved fremløb og koldt ved retur, den er minimal ved shunt.
Annonce
Du skal have en skunt på. Ellers får du en meget uens temperatur på på gulvet.
Det kommer aldrig til at fungere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du kan godt få det til at fungere uden shunt. Dog ikke i større rum.
Du trækker først din slange med med dobbelt afstand og så kører du den retur samme vej. Så vil det udligne sig.
Det havde jeg også set Jan J. Jeg tænker med den pris en shunt koster ikke mindst i strøm ift. at lave flere kredse i samme gulv, det kunne man vel også. Altså 2 returventiler. Hvis jeg kunne komme af med en af mine pumper ville jeg være glad. Men har trægulv så det er en helt anden snak. Hvad siger eksperterne til det ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tror du misforstås PeterR.
Du skal ligge din pex i dobbelt radius af normalt og så køre tilbage igen samme vej med samme kreds.
Kun en kreds.
Svært at forklare og er ikke skrap i at ligge billeder ind.
Så vil det udligne sig.
Det kan du dog kun gøre ved betongulv og jeg vil sige max 15 m2.
Tilføjelse.!!
Dvs. Ingen shunt eller pumpe, og kun en returventil..
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis