12-24 volt omskifter


Er her monstro nogen med forstand på 12/24 DC.
Jeg er ikke helt super skarp på dette område, så kunne godt lige bruge lidt hjælp her.

Jeg er bekendt med at både 12 og 24 volt kan køre på samme stel. Så langt så godt. 
Jeg har strikket et par tegninger sammen, ud fra stumper jeg har liggende.

Som man kan se på 12 Volt tegningen er der intet problem. En simpel parallel forbindelse af batterierne.



Men på 24 Volt tegningen er det at jeg kommer i tvivl. For kan jeg godt have minus fra motoren rende tilbage til minus på øverste batteri, mens det har kontakt til klemme 2 på relæ2 ?


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt sent på aftenen, men dit diagram ser vist ok ud, bortset fra den extra stelforbindelse når du kobler til 24 volt, det går ikke.

Den er jo både + og - i seriekoblings punktet mellem de to batterier, så kortslutter du det ene batteri.

Du kan jo sætte et bryderelæ ind, så den kobler fra når du køre 24 volt.

Var det ikke nemmere på denne måde ? så kan du bruge det sidste relæ til start/stop 
Hej.
Jeg formoder det drejer sig om 12 volt drift og 24 volt start af en bil.
Jeg kan ikke lige finde fejl på din første løsning. De frie ledninger er ikke kortslutninger, men jeg ser nærmere på det, hvis jeg har ret i formålet.
Den nemme løsning går ikke, da motoren så har konstant 12 eller 24 volt.
Jeg har selv haft den løsning i en LandRover med en Toyota-motor men der var brugt et relæ fra Mercedes.
Ang. relæer så find en autoelektriker og køb til Morris o.a. de er til at betale.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Elfreak på 23 nov 2013 09:44

Var det ikke nemmere på denne måde ? så kan du bruge det sidste relæ til start/stop 

På den måde trækker den kun 12 volt, fra det ene batteri, så køre man længe på 12 volt, vil det ikke være optimalt.



Annonce

Nemlig,
12 Volt kun på det ene batteri duer ikke.

Det skal bruges til spillet på min bette firhjulstrækker. Spillet er 12 volt, men når det får 24 volt, kører det noget hurtigere og trækker også en tand bedre. Og jo, det kan fint holde til det, hvis man tænker sig lidt om

Så det jeg skal bruge er altså noget der kan koble mellem serie og parallel forbindelse af 2 batterier, og give et output til en motor både på 24 volt og 12 volt

Hvad siger du til det her?

Så kan du nøjes med et skifte, og et slutte relæ. (eller brug to skifte relæer, så kan

relæerne stå "utrukne" på  12 volt)

Hej.
Jo, men det nok lidt værre end som så, da der både er ladekredsløb og så omkobling til 24 volt uden at forsyne resten af bilen med 24 volt, og jeg ved af erfaring at man udfører ikke mange bjergninger med el-spil og så starter og kører videre bagefter, så jeg vil også råde dig til at finde en stor generator.
Jeg tager lige blyanten og blokken og prøver


mvh

 varmetossen

Hvis lade kredsen er koblet til det ene batteri,(så lader den jo begge i 12 volt mode) tror jeg nu ikke det giver problemer, det er jo nok relativ kort tid, at der køres på 24 volt.
Hej.
Jo men der skal lades på begge under drift, ellers tager det hurtigt slut, og hvis batterierne kommer ud af trit med ladning og forbrug går det ikke.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis