12-24 volt omskifter


Er her monstro nogen med forstand på 12/24 DC.
Jeg er ikke helt super skarp på dette område, så kunne godt lige bruge lidt hjælp her.

Jeg er bekendt med at både 12 og 24 volt kan køre på samme stel. Så langt så godt. 
Jeg har strikket et par tegninger sammen, ud fra stumper jeg har liggende.

Som man kan se på 12 Volt tegningen er der intet problem. En simpel parallel forbindelse af batterierne.



Men på 24 Volt tegningen er det at jeg kommer i tvivl. For kan jeg godt have minus fra motoren rende tilbage til minus på øverste batteri, mens det har kontakt til klemme 2 på relæ2 ?


Er her monstro nogen med forstand på 12/24 DC.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Klaus Lundstedt på 23 nov 2013 14:53

Hej.

Jo men der skal lades på begge under drift, ellers tager det hurtigt slut, og hvis batterierne kommer ud af trit med ladning og forbrug går det ikke.



mvh




Hvis der kun kortvarigt køres på 24 volt (det er nok begrænset hvor længe spillet holder til at køre 24 volt af gangen)

Så tror jeg ikke det er et problem, når de to 12 volt batterier igen parallel kobles, udlignes forskellen hurtigt igen.

Men ellers kan man jo nemt, sætte et par relæer på, så der lades på begge batterier, men synes jeg vil være  overflødigt.


Du skal lige passe på korslutninger, som kan opstå, hvis begge relæer ikke skifter præcis samtidig.
På je_ns' øverste tegning, kortslutter venstre batteri, hvis kun det nederste relæ skifter.
Husk sikringer!

De diagrammer Je_ns har lavet er rigtigt fine og kan sagtens bruges

Sagen er den at de relæer jeg har tænkt mig at bruge har en neutral position imellem de 2 kontaktpunkter. Altså er der ingen fare for kortslutning når man skifter fra serie- til parallelkobling.

Jeg er i øvrigt godt klar over at der ikke lades på det ene batteri når de er koblet i serie, grundet 12 volt generator.

Men ellers ser det jo rigtigt godt ud
Skrevet af Tomder på 23 nov 2013 22:01

De diagrammer Je_ns har lavet er rigtigt fine og kan sagtens bruges

Sagen er den at de relæer jeg har tænkt mig at bruge har en neutral position imellem de 2 kontaktpunkter. Altså er der ingen fare for kortslutning når man skifter fra serie- til parallelkobling.

Jeg er i øvrigt godt klar over at der ikke lades på det ene batteri når de er koblet i serie, grundet 12 volt generator.

Men ellers ser det jo rigtigt godt ud
Hej
Det er en noget speget afære du har gang i med dine batterier !!!!!!!!
For det første skal de relæer du vil bruge kunne bære min. 100 Amp. på alle kontakter og kablerne mellem tingene skal være min 35 kvadrat - helst 50 Kvadrat.
De lucas relæer der nævnes andetsteds er "Startrelæer" forstået på den måde at de  IKKE  kan tåle at stå trukket i ret lang tid !!!!!
Med hensyn til ladning af batterierne, vil du meget hurtigt få et problem med det batteri som "normalt" ikke bliver brugt af bilen, fordi det bliver belastet/afladet mere end det andet og dette vil resultere i en skævvridning af ladetilstanden på batterierne hvorfor det ene meget hurtigt vil blive ødelagt.
Det system du prøver at lave brugte Mercedes for en del år siden til 24 volt start men 12 volt normal drift - de gik bort fra det igen grundet store problemer med holbarheden af batterierne samt udbrændte relæer/ledningsnet
Mit bedste råd til dig er  LAD VÆRE har set resultater af lignende udførsler flere gange på mit arbejde - så igen  LAD VÆRE  det kan blive en meget kostbar afære !!!
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Skrevet af polobjørn på 25 nov 2013 19:29
Hej
Det er en noget speget afære du har gang i med dine batterier !!!!!!!!
For det første skal de relæer du vil bruge kunne bære min. 100 Amp. på alle kontakter og kablerne mellem tingene skal være min 35 kvadrat - helst 50 Kvadrat.
De lucas relæer der nævnes andetsteds er "Startrelæer" forstået på den måde at de  IKKE  kan tåle at stå trukket i ret lang tid !!!!!
Med hensyn til ladning af batterierne, vil du meget hurtigt få et problem med det batteri som "normalt" ikke bliver brugt af bilen, fordi det bliver belastet/afladet mere end det andet og dette vil resultere i en skævvridning af ladetilstanden på batterierne hvorfor det ene meget hurtigt vil blive ødelagt.
Det system du prøver at lave brugte Mercedes for en del år siden til 24 volt start men 12 volt normal drift - de gik bort fra det igen grundet store problemer med holbarheden af batterierne samt udbrændte relæer/ledningsnet
Mit bedste råd til dig er  LAD VÆRE har set resultater af lignende udførsler flere gange på mit arbejde - så igen  LAD VÆRE  det kan blive en meget kostbar afære !!!
Hilsen Polobjørn


Nu er jeg ikke helt uden begreb om hvad det er jeg har gang i her.
Toyota 80-serie Land Cruiser kører også med samme system. 12 volt på bilen, og 24 volt starter. I øvrigt kan det 12-24 volt omskifter relæ fra en 80'er snildt bruges til det projekt jeg har gang i her. De hænger desværre bare ikke på træerne.

Relæerne jeg bruger er  Albright relæer, beregnet til spil-motorer. Så de kan sagtens håndtere 5-600Amp.  Albright
Kablerne jeg bruger er  70 mm2.

Jeg er ganske godt klar over at de vil være et problem med at lade det ene batteri når de er koblet i serie. Men ud over det er der intet at være bange for. At have 12 og 24 volt til spil på 4x4 er meget brugt, både herhjemme og i udlandet. Så der er intet at være bange for, hvis man har lidt begreb om hvad man laver. Og nej, intet speget over det.
Ja, så kom den igen, hvor trådstarter ender med at belære svarerne.
Jeg tror du skal snakke med dem, der er kørende med det interessante system, hvor der åbenbart er viden og erfaring.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 26 nov 2013 08:19
Ja, så kom den igen, hvor trådstarter ender med at belære svarerne.
Jeg tror du skal snakke med dem, der er kørende med det interessante system, hvor der åbenbart er viden og erfaring.

mvh
Hvor er jeg belærende henne?
Du kunne i stedet bruge 2 min på google, og hurtigt finde ud af at det jeg skriver på ingen måde er forkert. 
Denne tråd var i øvrigt kun til for at få hjælp omkring denne 12-24 volt omskifter, og det har jeg fået og er glad for det.

Efterfølgende er der så en person der vil belære lidt om hvad man kan og ikke kan, og i øvrigt vil fortælle mig hvor farligt det er osv. Og det svarer jeg så på ved at fortælle at jeg godt kender lidt til tingene, og ved hvad der kan lade sig gøre.

Så nej, jeg er ikke den belærende. 
Du kan i øvrigt kigge her 12 24 volt relæ
Det er sådan en jeg vil prøve at lave selv, for at se om jeg kan spare lidt mønt. Det er der vel intet fortænkt i?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis