Jordtilslutning til loftspendler?!?

Har netop købt et sæt Nordlux Kreon pendellamper med halogen pærer til en god pris i Jem&Bix.

Når jeg pakker dem ud bemærker jeg at:
  • der er en alm to-leder ledning fra lampen op til den medfølgende 'metal' baldakin
  • i baldakinen er der en kort jord/stelledning fra metalbaldakinen til en lille samledåse hvor to-leder ledningen fra lampen også går ind
  • I den medfølgende brugsvejledning står der dels: "DK-Klasse 1: Lampen har jordterminal og skal derfor tilsluttes installationens gul-grønne' jordledning" og senere står der "Z-tilslutning: Lampens tilslutningskabel kan ikke udskiftes ...'
Det undrer jeg mig lidt over da jeg som de fleste andre danskere (?!?)  ikke har trebenede stikkontakter eller loftudtag med jordklemme i stuen i mit snart 100 år gamle hus - Men kan jeg ikke bare benytte dem uden?

Jeg vil gerne udskifte til en mere enkel ophængningsløsning med hvid ledning, hvid svalehals/plastikpendelophæng  + samling af de to ledninger i en lille hvid plastikpendelroset inden de tilsluttes loftudtag - men kan jeg ikke godt det ?


/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ifølge dansk lov (SBEi afsnit 6) skal du følge fabrikantens anvisninger, så der skal være jord, hvis du skal tilslutte dit armatur......
Begrundelsen er at dit armatur består af ledende metaldele, som ved en fejl kan blive spændinsførende. Så istedet for at du får strømmen gennem dig selv (i tilfælde af fejl) bliver denne ledt til jord.... Dog er vi så heldige her i DK, at der også er blevet lovkrav om fejlstrømsrelæ, så du har en chance for at overleve, ved en fejl

Nu skriver du at de fleste, her i DK ikke har 3-benede stikkontakter - jeg formoder du mener stikkontakter med jord. Der er du lidt forkert på den, og du bør overveje at få renoveret din installation, af sikkerhedsmæssige hensyn!

Venligst
Sten Krog - Aut. El-installatør
Hej Sten

Tak for dit hurtige svar. Det er muligt at du har ret mht udbredelsen af stikkontakter med jord, jeg har blot endnu ikke i mine snart 60 år boet et sted hvor det var tilfældet. Heller ikke i fhv moderne beboelsesejendomme fra senfirserne.

Med hensyn til "dit armatur består af ledende metaldele, som ved en fejl kan blive spændinsførende" så er det jo kun baldakinen som er lavet af metal (natpotteblik) og den vil jeg jo fjerne/erstatte som beskrevet - og selve lampen er heller ikke 'jordet'

/bjørn

Der er som sådan ikke noget i vejen for at sætte en anden ledning på din lampe. Men du skal lige være opmærksom på, at den originale ledning muligvis er varmebestandig pga. halogenpæren, og at almindelig hvid lampeledning ikke er.
Tak for info Jens - har googlet mig til at det hedder silikoneledning?!?

/bjørn

Silikone ledning er rimelig temperatur bestandig. Så gå du bare efter den.
Du kan i øvrigt få den glat eller med stof hvis du ønsker det.

mvh Njord

MVH Njord
hvis ledningen er loddet i fatningen, er den sikkert sølvloddet, af hensyn til temperatur, da en halogenpære godt kan smelte loddetin.. men det kommer an på lampens udførelse, kender ikke den type du har købt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis