Tilbagebetalingstid for solvarmeanlæg på nuværende gasfyr

Er der nogen, der kan komme med et bud på pris og besparelse ved installation af solvarme til et eksisterende effektivt gasfyr.

Gasfyret leverer varme til brugsvand og varmer vandet der cirkulerer i husets radatorer og gulvvarme. Gasforbrug ligger i dag omkring 15.000 årligt.

Der er et udhustag hvor solfangerne umiddelbart vil kunne sættes op og let sættes i kontakt med gasfyret.

Gasfyret er et Bosch Europur.

Spørgsmålene er:
1. Hvad vil det koste at få installeret?
2. Hvad vil man kunne forvente at spare i gas?

Håber I har noget indput!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler på at det vil kunne betale sig, af den simple grund at det er den mest solfattige tid du har brug for tilskuddet fra solvarmen. Så vil en varme pumpe der kun opvarmer huset bedre kunne betale sig, så gasfyret kun skal lave varmt vand.
Skrevet af sorengo på 21 nov 2013 08:56

Spørgsmålene er:
1. Hvad vil det koste at få installeret?
2. Hvad vil man kunne forvente at spare i gas?

Håber I har noget indput!
Den korte udgave.

1. Mere end du ville kunne spare i gas de næste 20-40 år.
2. Mindre end anskaffelse og vedligehold vil koste.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ville sige det kommer an på hvor meget man giver for det, hvor meget man kan lave selv, og hvor meget varmt brugsvand man bruger, især i sommerhalvåret..
Du skriver intet om husets størelse og dets isolerings stand, men det kan ikke være ret meget over 100 m2. hvis du kun bruger for 15.000,00 kr. om året.
Et solvarmeanlæg koster fra 20.000 kr. Vælg et vacuumrørsanlæg, da de giver højere temperatur og er mere effektive.

besparelsen afhænger meget af, hvordan dit forbrugsmønster er, hvor meget sol det kan få om i ydersæsonen og hvor meget varme du kan gemme (et betongulv med gulvvarme kan genne meget varme til natten ligesom en stor lagertank og en stor varmtvandsbeholder). Der er ikke meget fidus ved at kunne lave en masse varme på tidspunkter, hvor der ikke er brug for det. Det nytter ikke meget at kunne lave en masse varmt vand ved middagstid, hvis du går i bad om morgenen og din tank ikke har kunne gemme fra dagen før etc.
Der er med andre ord mange faktorer inde over, hvor meget besparelsen vil løbe op i.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Tak for svarene alle sammen!

Det virker ikke til at være en rentabel løsning, selvom tanken om gratis energi virker tiltalende.

Huser er 130 m2 og kunne være isoleret bedre. Vi bruger mest vand om morgenen og aften - der hvor solen ikke skinner.

Derfor er det nok mest fornuftigt forsat kun at bruge gasfyr.
Skrevet af sorengo på 22 nov 2013 06:32
Tak for svarene alle sammen!

Det virker ikke til at være en rentabel løsning, selvom tanken om gratis energi virker tiltalende.

Huser er 130 m2 og kunne være isoleret bedre. Vi bruger mest vand om morgenen og aften - der hvor solen ikke skinner.

Derfor er det nok mest fornuftigt forsat kun at bruge gasfyr.
Det er muligt at du tænker på den gratis energi som et plus, men der skal aligevel investeres en del for at få den "gratis" energi og det skal tilbage betales over tid, så helt gratis bliver det ikke. Tænker du der imod på miljøet vil det strak give en form for gevindst.

Hej.
Bare lidt strøtanker, jeg har kun noget i klemme på samfundsmæssig basis.
Her over bakken installeres lige nu et solcelleanæg på noget der ligner fodboldbanestørrese, anslået pris: 10 - 12 mill. privat forstås.
Uden tilskud var der ikke kommet een m² op, for der var polemik om de nåede det inden fristen.
Så er det, jeg bliver forarget, for hvem er det så, der betaler.
Om det er samfundsmæssigt forsvarligt på sigt ved jeg ikke, men jeg tvivler.
Vi havde Bjørn Lomborg til at holde øje med disse ting, men ham fik 'de' da udmanøvreret.
En dag kommer det store nettoregnskab vel, men jeg har en mistanke om der ikke er nogen der vil stille op med det.
Dette gælder og vindmøller.
Jeg er stadig tilhænger af, at vi skal bruge reglerne til egen fordel, selvfølelig, det er sammenskrunigen af financieringen jeg kommenterer.

mvh

 varmetossen

Jeg tror stadig på ideen om at hvis alle betalte 25 øre af hver tjent krone i skat og nul fradrag tiskud moms o.s.v. samt at ingen der lånte penge ud måtte tage mere en 5 % i rente pr halvår, ville det løbe rundt med tilfreds stillende resultat. Der ville så heller ikke blive de svimlende lønninger vi nogen gange hører om.


Men men det er en helt anden diskution som vi ikke skal ødelægge mandens tråd med.
Til ham ville jeg sige, ud med gasfyret ind med et pille fyr og så en gennemstrømnings vandvarmer til perioden hvor fyret ikke kører. Så vil du virkelig spare penge på den lange bane.
Hej
Selvfølgelig kan man råde folk til at anskaffe et pillefyr, men det synes jeg nu ikke uden at være helt inde i præmisserne.
Jeg kender ikke økonomien i et gasfyr, men mener den kan være fornuftig, også dagligdagens komfort taget i betragtning.
Det er ikke alle der kan/orker at overskue at leve med et pillefyr, og jeg kender også til en del tilfælde, hvor pilefyrets økonomi har skuffet fælt.
For trådstarter tror jeg på løsningen med vacuumsolfanger, der er en overkommelig  investering og vil give et godt tilskud til driften.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis