Sprøjtemaling af træloft

Jeg flytter i hus og skal have malet mit træloft. Eftersom jeg har 200 m2 loft har jeg undersøgt muligheden for at sprøjtemale. Jeg er blevet anbefalet at bruge Wagner w985, men har så efterfølgende fundet ud af at den måske ikke er optimal til træmaling.

Er der nogen der har erfaring med sprøjtemaling af trælofter og hvilken maling er der brugt?

På forhånd tak.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Husk lige den detalje at du skal have pletmalet med knastelak på alle knaster, ellers risikere du at de kan ses når du er færdig med at male...

Overvej lige nogle priser på maling-sprøjte-afdækning(sprøjte sviner enormt), kontra at sætte et andet loft op  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvorfor ikke bare male det med rulle og pensel ? En går med en stor rulle og en kører efter med pensel.
Det er ikke nok bare med knastlak, hele loftet skal have en eller to gange forsegler, ellers vil det slå gult igennem.

  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak. Har hørt den med knastlak eller shellak, men er det ikke også en mulighed at male med alkydmaling?

Har overvejet den med afdækning. Heldigvis er huset tomt fordi vi maler før vi flytter ind, så der er ingen møbler der skal afdækkes. Væggene skal males, så de bliver taget efterfølgende, og i næsten halvdelen af huset lægger vi nyt gulv, så der er det endnu mindre der skal afdækkes.

Tænkte det ville være nemmere at sprøjtemale når der nu skal dækkes mindre ned.
Skal det stadig have forsegler hvis det tidligere har været ludbehandlet, eller hvis man bruger alkydmaling?
Har lige et tillægsspørgsmål.
Jeg skal have mine gamle fyrretræslofter lysnet med panelhvid ( trip-trap ).
Det bevarer træstrukturen - er det nødvendigt med knastlak, jeg har ikke noget imod at knasterne kan ses - og er lidt bange for nuanceforskelle hvis jeg gør det.
Jeg vasker naturligvis loftet ( 40 år gammelt ) inden påføring.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

trip-trap laver en toplak til deres panelhvidt. Og der findes to slags panelhvidt! Lys meget transparent og en mere dækkende. Lad være med at rulle - grimt!!Jo, du skal lakke knasterne til.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af uldal på 21 nov 2013 12:58
trip-trap laver en toplak til deres panelhvidt. Og der findes to slags panelhvidt! Lys meget transparent og en mere dækkende. Lad være med at rulle - grimt!!Jo, du skal lakke knasterne til.

OK - tak.

Jeg har allerede købt den panelhvide - den mest dækkende - ekstra hvid hedder den - den er stadigt transparent - men dækker mere end den anden - som du også nævner. Jeg påfører med pensel - ikke rulle - og 2-3 brædder ad gangen i hele længden. Det er smalle 100 mm profilbrædder ( dækbredde ca. 80 mm ) - det brugte man dengang .

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tror måske du kommer til at rulle efter når du har sprøjtet. Ellers går der alt for meget maling til.


 

Sprøjte sprøjte sprøjte....

Brug en rulle!

Knaster slår også igennem alkydmaling. Og hvorfor vil du i det hele taget male med alkydmaling?
Acrylplastmaling er lige så fint og godt.

Spærre knasterne af minimum 2 gange med shellack.
1-2 (an på hvor brunt det er) gange med en spærrende maling
og efterfølgende en gang med en færdig maling. F.eks. Flugger 5.

Køb en god langhåret rulle, så du kan komme op i mellem revnerne. Jeg plejer først er rulle på tværs
(måske 2 m2 ad gange) for at kunne presse malingen/rullen op i mellem noterne. Efterfølgende
rulle jeg det med brædderne. Nogle synes det er fint det bare er rullet, andre vil
gerne havde det trukket efter med pensel. Smag og behag!


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg har lige inspiceret min svigersøns arbejde på et 50 kvm loft, som han rullede. Han penslede om to gange. En rulle kommer ikke ind i de sprækker, der opstår gennem år og dag mellem fer og not. Resten af huset bliver med pensel. For øvrigt fik han en maling der kan males på både vægge og og loft. Smart.

 

Umiddelbart var ideen om sprøjtemaling kommet fra at det hele var bart og jeg kunne drage fordel af det. Jeg vil alt andet lige mene at der er mere slid i at rulle det. Derudover har jeg også den ide at det bliver nemmere at få det pænt fordi det er et ru loft.

Jeg er ikke fast besluttet på at bruge alkydmaling. Jeg har hørt at det var en mulighed for at undgå at skulle give alle knasterne shellack.

Hvilken maling skal jeg bruge som spærrende maling?

Jeg er overhovedet ikke fast besluttet på noget som helst, udover at jeg har et loft der skal males. Jeg har nogle ideer som jeg ikke ved om virker, og det er derfor jeg skriver herinde for at få nogle input fra mennesker der er klogere end mig. 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også