Sprøjtemaling af træloft

Jeg flytter i hus og skal have malet mit træloft. Eftersom jeg har 200 m2 loft har jeg undersøgt muligheden for at sprøjtemale. Jeg er blevet anbefalet at bruge Wagner w985, men har så efterfølgende fundet ud af at den måske ikke er optimal til træmaling.

Er der nogen der har erfaring med sprøjtemaling af trælofter og hvilken maling er der brugt?

På forhånd tak.
Jeg flytter i hus og skal have malet mit træloft.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det godt Uldal. Jeg kan så konstatere at mine mange år som maler, med dertil hørende erfaring i bl.a at male bl.a den type lofter er forkert jvf dig.
Ud over det, så kan du nu om dage bruge stortset alle de der malinger der er til vægge/lofter til begge dele. Det der ikke noget smart i, det ganske almindeligt.
t
Tilbage til emnet. Selvfølgelig kan du sprøjte det, men det ville jeg ikke gøre. Der skal ikke meget til før du har dryp alle steder fra loftet. Så er du alligevel nødt til at kører efter med pensel.
Alkyd vil holde dem, i en periode. Men harpiksen er stærkere og vil komme igennem på et tidspunkt. Førhen gav man også shellack før man brugte alkyd.

Forslag til spærrende kan være sigmas isotop. Fluggers spærrende eller dyrups kvikstop. Ville selv vælge dyrups, men den er svær at arbejde med samt den er gennemsigtig hvor de andre kan tones. Men kvikstop spærre bedst

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Dvs. almindelig vægmaling kan jeg også godt bruge til loftet? Jeg behøver ikke bruge nogen form for specifik træ-maling?

Betyder det iøvrigt noget at loftet er tidligere ludbehandlet? Og nok har været i huset i 20-25 år?
Ja og nej.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Lige et lille indlæg fra mit sommerhusprojekt med 40 år gamle profillofter.
Har nu lysnet lofter i 2 værelser med trip-trap panelhvid - ekstra hvid. Vaskede lofterne først en enkelt gang med grundrens og så 2 gange panelhvid. Brugte pensel og tog 3 brædder ad gangen i hele længden for at være sikker på at arbejde vådt i vådt.
Ved godt at man også kan bruge langhåret rulle, men det var jeg ikke helt tryg ved .
Utroligt hvad en gang maling kan udrette

Sådan så de ud før :


Og efter første gang :



Og færdig



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Himmel (hvid) forskel på dine billeder, men et rigtigt flot resultat
Klap dig selv på skulderen, du har fortjent en lille øl pause nu.








Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Tror sq lige jeg laver en copycat af den øletiket - tror den passer perfekt til min hjemmebryggede Brown English ale

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jan du ikke lægge et billed op om 1-2 år, så vi lige kan se alle knastgennemslagene

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 07 feb 2014 19:31
Jan du ikke lægge et billed op om 1-2 år, så vi lige kan se alle knastgennemslagene

Ja, det er jo lige det.......

Men jeg ville ikke have et helt dækkende hvidt loft - så valgte den lettere transparente panelhvide, der ikke skjuler træets struktur - og så er det lidt pest eller kolera.

Måske slår de 40 år gamle knaster igennem på et tidspunkt - men det er helt sikkert at det ville kunne ses hvis jeg gav dem knastlak først. Iøvrigt har jeg ikke noget imod at knasterne kan ses.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vi overtog for 2 år siden et hus fra '67, hvor der var brune lofter i noget ala profilbrædder. Jeg rensede det med grundrens, gav det to gange med spærregrunder, og malede efterfølgende fire gange med almindelig væg/loft-maling og mellem runderne med maling gik jeg alle samlingerne efter med pensel!

Efter den 6. gang stoppede der med, at komme "farve" igennem malingen, og det er fortsat helt hvidt her to år efter.

Alt ovenstående, undtagen grundrens, blev foretaget med rulle.

/Lasse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også