Opbygning af badekar i Wedi plader

Hej

Vi skal inden for et års tid renovere vores ene badeværelse, og jeg har i den forbindelse overvejet, at bygge badekaret selv, og i Wedi plader.

Har kigget i følgende vejledning, og det ser umiddelbart ikke ud til, at være et problem, at arbejde med pladerne.
http://www.e-pages.dk/traelasten/160/22

Er der nogen der har erfaring med det eller fordele/ulemper?

Årsagen er, at badeværelset kun er 1,5m bredt og 2,5m langt og badekaret står i modsatte ende af indgangen, så det kan max. være 1,5m. Så vidt jeg kan se, så vil det sige, at det skal være et 1,4m badekar der skal købes. Ved at bygge selv, så kan jeg bedre udnytte pladsen.

Overvejer, at lave siderne i badekaret af 50mm tykke Wedi plader, men er bekymret om den side der er ud i badeværelset kan sidde ordentligt fast ved kun at have 50mm i begge ender, og så hele bunden på langs af badekaret.

Håber det giver mening :-)

Lasse

/Lasse

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor ser du at der kan bygges badekar af de plader, jeg tror ikke på ideen !

Kan et siddebadekar ikke bruges?

Kender godt nok ikke målene på et sådan må jeg indrømme, bare en tanke.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
gør det selv bladet har lige haft en artikel om det. så prøv at kigge på deres side.
uden at vide noget om bygning af badekar.
Men har selv lige stået med en lignende opgave i form af et akvarie.
Umiddelbart burte det godt kunne holde, Men afbøjning kan blive et problem, alt efter hvilken overflade du vil have ud og indvendig.
Men et bud på forstærkning, kunne lyde på glasfiber armeret polyester (giftigt stads, men rimeligt let at arbejde med)
Eller andre materialer, akvariet jeg nævnte, står i min stue, 850 liter, lavet i 23 mm krydsfiner, og beklædt med glasfiber.

Yderligere kunne en ide være at sænke badekaret ned i gulvet (evt med gulvvarme under det) da du derved vil få gulvet til at holde bund og side fast imod hinanden.

Det var blot mine tanker om projektet :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Håndværkeren, ved godt der i vejledningen ikke direkte er vist, at der bliver lavet badekar af det. I nogle af de forskellige badeværelser Wedi viser (Muligvis ikke i vejledningen, men på deres hjemmeside), kan man se, at badekaret er opbygget i klinker/fliser.
Uden, at det skal lyde alt for spydigt, hvad forventer du så, at jeg skal bruge dit svar til, andet end, at du ikke tror på det? Selvfølgelig så tæller det i statistikken "Indlaeg i alt" :-)

Som Kimcarlsen nævner, så er det i det seneste Gør det selv blad vist et badekar fra Wedi, som bliver beklædt med klinker/fliser, men i GDS er det dog et helstøbt produkt fra Wedi, men umiddelbart i samme materialer, som kan købes i plader:
http://goerdetselv.dk/badevaerelse/unikt-bad

Maskinsnedker, er ikke interesseret i et siddebadekar, og når ungerne er blevet større, så kan jeg se fordelen i, at det så også kan bruges som et ordentligt brusebad, hvis jeg bygger det, som jeg vil have det :-)

Neubert, jeg regner med, at karet skal beklædes med klinker/fliser i 40x40 eller lignende, og da det kun er 1,5m bredt, så forventer jeg ikke, at afbøjning bliver et issue. Har dog overvejet, at gå op i nogle tykkere plader, eller samle det i 2x 50mm plader i siden ud i rummet. 3 ud af 4 sider er op mod væg.

Gregeren, kan godt se muligheden i multiplader, men synes fordelen ved Wedi pladerne er, at de er godkendt til vådrum, og kan købes i plader der er lange nok til, at der ikke kommer samlinger andet end i hjørnerne.

Det skal selvfølgelig laves med armeringsvæv mellem alle pladerne, og hvad der ellers skal gøres korrekt for, at det bliver lavet ordentligt.

/Lasse

Frobs
Det lyder i alt fald som et spændende projekt.
2x50 mm plader vil jo alt andet lige gøre det en hel del stærkere, og vil da også isolere noget.
Men som jeg skrev, nedsænket i gulvet, evt blot 10-15 cm, det vil jo give en god styrke til siden, samt en god indstigning.

Jeg har en kammerat der fik det ca 20 cm ned i gulvet og med varme under, det var han vældig glad ved :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg bringer lige den her tråd op fra de døde, da jeg selv står og overvejer at opbygge et badekar i wedi plader.

Hvis man ønsker en anden finish end fliser, primært for at holde vægten nede, hvad er der så af andre alternativer?

(har snakket lidt med Neubert om evt. at påføre gelcoat/topcoat direkte på pladerne, men ved ik om der er andet der ville være smartere)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis