Morsø 8142

Hej Alle,

Vi er ved at vælge ny brændeovn (eller... VE-brændsel-ovn hvis man er politiker) og vi har set os lune på en Morsø 8142.

Er der nogle med gode eller dårlige erfaringer med denne ovn? Al input er velkommen :-)

Mvh Jesper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja uden viden om hvor stort rummet er som ovnen skal sættes op i, er det lidt svært at mene ret meget ?

Prøver nu alligevel.  Omtalte ovn passer udemærket i en stor uisoleret stue med enkeltglas i vinduerne. Og er det tilfældet ville jeg personligt nu nok kigge efter en ovn med plant glas i lågen, da et buet glas erfaringsmæssigt er mere sart (knækker/flækker) og er bekostelig at udskifte i forhold til et plant. Flot er ovnen, men er ikke det jeg vil kalde en daglig brugsovn.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@Nitter

Tak for dit input... Jeg var måske lidt uklar i mælet... Den skal stå et et rum på ca. 100 m2 med omkring 10-12 m2 glas (dobbelt) og en entredør. I følge deres anvisninger skulle størrelsen på ovnen passe til rummet, men jeg kan naturligvis have misforstået noget.

Vi har i øjeblikket en gammel Lotus I eller II (stråleovn) som er lidt svær at styre (for os i hvert fald) og giver lidt for meget varme når temperaturen er omkring frysepunktet.

Jeg er villig til at løbe risikoen med en buet rude :-/

Ja ok Jesper.   Nu kender jeg ikke liiige en Lotus I eller II ovn, men generelt er det forbandet svært at lave en jævn varme i et større rum med en brændeovn når det er koldt udenfor. Det er derfor folk fluks hiver den blæser frem fra loftet, de indkøbte under sommerens hedebølge til afkøling, og bruger den som en simpel larmende varmefordeler.

Og ellers vil jeg også mene at omtalte ovn har er passende ydelse til omtalte rum. Et minus ved Morsø ovnene, syntes jeg personligt, er den høje pris da andre fabrikanter kan levere ovne hvor både kvalitet og finish er på samme højde, men til en betydelig lavere pris. Men smag og behag er forskellig.

Er i øvrigt selv ejer af en ældre klassisk støbejerns Morsø med egernmotiv, der desværre snart skal ny indertop i grundet tæring.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Ja, det er altid risikabelt at blive forelsket, men da det nu ikke indebærer noget personligt ville Jeg også gå efter en billigere og simplere opbygget konvektionsovn, og der er mange på markedet.
Og det skal være en med konvektion i den rumstørrelse.

Og Nitter: Ja, det skal man jo med egernovne

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis