Hede brændeovns drømme...

Hej alle LDS'ere.

Jeg har brug for lidt råd, eller i hvert fald input. Jeg er ejer af et klassisk A-hus fra 1969 i 2 plan(215m2 i alt), opvarmet med fjernvarme i Aarhus Kommune. På førstesalen har jeg en åben pejs, som jo er hyggelig til en vinteraften. Dog giver den jo ikke det store varme. 
Som barn er jeg vokset op med brænde ovn i huset, og synes det er rigtigt skønt.(kender til arbejdet med træ, svineri mm.). Jeg overvejer at få en brændeovn i stueetagen, der har ikke tidligere været en. Skal man føre den igennem første salen, eller lave en udvendig - idet jeg jo ikke kan bruge den samme skorsten som pejsen benytter.
Fruen har snakket med skorstensfejeren, og han virkede ikke som om det var den bedste ide. Men har hun nu også forklaret ham det helt som jeg ville?. Spørgsmålene blev til mange, men skal jeg glemme tanken igen fordi det ikke kan løbe rundt? Hvem skal jeg have fat i for at give et konkret tilbud..?

På forhånd tak..

Klaus 

Huset købt - renovering påbegyndt.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Nu siger du ikke hvilke rum der er øverst og nederst, men hvis du laver en indsats ovenpå eller erstatter den med en brændeovn får du mere varme fra den.
Jeg ved ikke om der må være to brændeovne på samme skorsten, men det tror jeg.
Når det er et A-hus kommer det også meget an på hvor den nederste ovn skal stå, så det er lidt svært at sige noget om.

mvh

varmetossen

Jeg har 3 brændeovne på samme skorsten, helt uden problemer og godkendt af skorstensfejeren.
Men med en åben pejs, så går den ikke. Luk dog den åbne pejs af med låger, så den bliver at regne som brændeovn. så kan du jo altid åbne lågerne efter behag.

Med venlig hilsen
ktm

Det er rigtigt Ktm. Der må kun være en åben pejs pr. skorsten og intet andet. Man må derimod gerne sætte alle de brændeovne på/op, som skorstenens lysning kan trække. 

Formodentelig vil det være mest fordelagtigt med en brændeovn i stueetagen, især hvis der er en åben trappe til første salen. 

Men om det så er praktisk muligt uden at bygge halvdelen af huset om kan jeg ikke sidde her og se.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis