Volvo Penta 2002, utæthed ved dieseldyse....

Min Volvo Penta 2002 motor fra 1984, har en ganske lille utæthed i toppen ved den ene diesel dyse.
Er der nogle som har kloge ord omkring dette problem, på forhånd tak. 
Min Volvo Penta 2002 motor fra 1984, har en ganske... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er 2 muligheder. Enten er kobberskiven der ligger i bunden af dysehullet blevet defekt (hvad jeg tvivler på) eller bøsningen der sidder uden om selve dysehovedet er begyndt at skrue sig løs. Gå ind på nedenstående link, der ligger en pdf fil med en komplet værkstedshåndbog. Der er bl.a. en eksploderet tegning af dysen.

2002 Workshop Manual - BlueMoment

Mvh Finn
Hej alle som har været venlige og forsøgt at hjælpe. Jeg skylder jer at oplyse problemet er opklaret. På 2002 motoren fra 1984, fersvandskølet, som sidder i min båd er der ikke flammering (skive) under dysen. Dysen presses direkte mod dysesædet i bunden af foringen og ikke andet. Utætheden er et sår på dysesædet. Skaden udbedres nemt ved at dreje en sædefræser et par omgange på sædet. Sædefræseren er stort set som dem blikkenslagere bruger til vandhaner. Her var det nødvendigt med en slagaftrækker for at få dysen op. Tre slag så var den der. Hele operationen kan klares på under en time.
Et par kyndige Penta mekanikere fortalte at nogle motorer har flammering, men hvis ikke de er født med det skal man afholde sig fra at løse problemet ved brug af sådan en, idet man risikerer at skabe en forkert forbrænding og derved ødelægge stemplet.
Håber dette kan hjælpe andre.

Hej.

Har lige set et interessant eksempel på en VW 1600 cc diesel, hvor der var gået noget galt ved monteringen af en dyse for år tilbage. Den svedte også og lavede bobler, og skulle så ud for undersøgelse. Den sad så fast, at vi var bange for simpelthen at knække den af, man af kom den. Den forrige montør må have sat den skævt i gevindet, hvilket betød at den aldrig har været strammet til med det korrekte moment, og der så også forfærdeligt ud dernede, men mærkværdigvis havde gevindet i topstykket ikke taget skade, så en anden dyse og pakning, så traller den videre i livet

mvh


 varmetossen

Ser først din tråd nu, så min hjælp vil komme for sent, Har selv en af slagsen, men er du klar over at 2001-2-3 har fejl i kraftoverføringen. du kan læse om den på min hj.side. www.olesautoservice.dk under Volvo penta.
Mvh Ole
Jeg har også et problem med en dyse der er utæt, det er en Volvo penta 2003, det er med flambering, men mit problem er at jeg ikke kan få den Skive af der holder på dysen, er der special værktøj man skal bruge? Hvordan finder jeg sådanne et stykke værktøj? Kim

KJ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis