Tætning af sprække mellem murværk og bjælke

På min garage er der en muret væg, hvorpå der hviler bjælker der holder taget. Fordi garagen har en vis alder, så har træet givet sig lidt med årene og andre steder er stenene ikke perfekt placeret i forhold til træet osv. osv.

Resultatet er, at der er en sprække hele vejen langs samlingen, hvor der nogle steder er rimelig fri adgang hele vejen ind. Det vil jeg gerne have tætnet for at undgå unødvendig nedkøling af garagen.

Et par billeder kan ses her:

Her ses sprækken som følge af to bjælker der mødes .. forskydningen er kun ca. 1 cm og sprækken er måske 7mm.. 

Her ses sprækken mellem noget repareret murværk og bjælken. Den rådne beklædning der er udenpå der skal skiftes hele vejen hen. For nu var den bare delvist fjernet pga. reperationen af murværket.

Her ses hvor meget træet har givet sig med årene. Der er ca. 8mm i toppen der. Bemærk træet er ikke vådt, så det er ikke fordi der som sådan er et problem der skal løses der.

Jeg har så været i XL-byg i dag, hvor en person påstod at jeg skulle lægge fugebagstop ind i hele sprækkens længde og så lægge en byggefuge. Er der andre der kan bekræfte at dette er den korrekte metode? Og alternativt, hvis det ikke er, hvad er så den rigtige?

Håber I kan hjælpe..


Mvh.
Michael Lind Mortensen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor dog alt det besvær, bare i med noget fugeskum, så er den ged barberet. Det der stritter ud skære du bare af.
Væggen skal vandskures med Lip 350 senere (næste år), så afslutningen skal se ordentlig ud.. Det gør fugeskum typisk ikke.. Måske jeg kun har set det dårligt udført, men i hvert fald de gange jeg har set det har det set en kende rodet ud ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Det kan godt være at den der har svaret kalder sig håndværkeren, men der er ikke mere håndværker i ham end der er honning i en tudse.
Fugeskum er noget fanden har skabt og kan ikke bruges til noget som helst.
Prøv at undersøge hvor mange K-3ere der er skrevet på grund af det skidt.
Når " håndværkeren" så oven i købet foreslår at give den gas og skærer det overskydende af så går det helt galt.
Fugeskum suger fugt og især på de flader hvor det ikke er beskyttet af den hinde der opstår når det hærder.
Til de kloge-hoveder der ikke tror på mit udsagn, kan jeg kun sige, køb en flaske, sprøjt noget ud, lad det tørre og skær det så over og læg det i vand. Det suger som en svamp.
Næ, hvis du ikke kan leve med den smule utæthed, som jo er med til at holde træet tørt, så det ikke rådner, så gør som de foreslog i byggemarkedet.
Ja, undskyld at jeg bliver hidsig, men det er forkasteligt at give manden et sådant råd, når han i sin kvie henvender sig på dette site i tiltro til han kan få et kvalificeret råd.


Og hav så en fortsat god dog.

 

Skrevet af Bjarne Jensen på 17 nov 2013 18:16

Ja, undskyld at jeg bliver hidsig, men det er forkasteligt at give manden et sådant råd, når han i sin kvie henvender sig på dette site i tiltro til han kan få et kvalificeret råd.

Sinne sinne.. Håndværkeren gør det i en god mening, og så er det jo heller ikke værre! Alle kan tage fejl og folk kommer jo med de bud som de selv mener er rigtige.. 

Når det så er skrevet, så tror jeg at jeg ville gøre som xl-byg foreslog.

Mvh Mærsk

Annonce
Enig, bagstop og fuge ville jeg også anvende.
Hvad med holdbarheden af sådan en løsning? Skal den ikke udskiftes med jævne mellemrum?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Nej, hvis det er byggefuge som giver sig op til min. 20% så holder den nok en 10-15 år uden udskiftning.
Til Bjarne Jensen ! Tag lige og stik piben ind jeg har brugt fuge skum i mange år også uden at det suger vand når jeg har skåret det overskydende af. Det er muligt at du kan få det til at suge som en svamp, så er det bare ikke den rigtige fuge skum du har brugt. Du skal bruge den med lukkede celler den suge ikke vand, ok den er noget dyrere end den almindelige du kan købe men den er det værd. Samme fugeskum bruges også som opdrift middel i både hvor det ville være ret uheldigt hvis det sugede vand.
Jeg ved ikke om Tudser spiser honning men mit svendebrev skulle være godt nok som Håndværker.
http://www.bolius.dk/alt-om/goer-det-selv/artikel/10-typiske-goer-det-selv-broelere/

Et svendebrev er ingen garanti for noget som helst, hvis det var ville der ikke blive bygget med så mange fejl som der reelt gør, Byggeriets ankenævn har travlt som aldrig før. Og lad nu ikke Polakkerne undgælde, jeg taler om arbejde udført af danske håndværkere.

Slut herfra

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis