Dampspærre eller ej?

Hej 


Jeg skriver fordi jeg er blevet lidt i tvivl om udførslen af et nedhængt loft jeg har fået lavet.

Det drejer sig om et gipsloft der blev opsat ifm. der bla. skulle trækkes el kabler og for at få en lidt pænere loftflade. Det er ca. 7-8 år siden at arbejdet blev udført. 

Loftet er kun sænket 10 cm, hvor der er lagt 10 cm rockwool isolering over samt et lag klasse a gips.

Det min tømrer fortalte mig dengang, og som han har bekræftet overfor mig tidligere i dag, er at et eksisterende pudsloft i god stand almindeligvis (dengang) blev betragtet som en OK dampspærre, og at det kun var aktuelt med en ny dampspærre hvis jeg havde isoleret med 200-300mm og dermed skabt større isolering end der er i det eksisterende loft.

Over gipsloftet er et fint og "helt" pudsloft (uden revner). Over loftet er et loftsrum der er delvist opvarmet (det indgår i opgangen).

Loftet har det i dag helt fint, der er ingen tegn på fugt eller lign.

Så spørgsmålet er: Er det korrekt at pudslofter i god stand tidligere har været betragtet som en tilstrækkelig dampspærre, især når der kun er tale om en mindre tykkelse isolering? 


Jeg takker på forhånd for hjælpen.


Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men ikke længere, der skal anvendes en dampspærre i dag, det er mange år siden den gik som dampbremse.
Tusind tak for din kommentar Koloudabyg - jeg havde set dig kommentere i andre tråde om samme emne så jeg håbede du ville byde ind

Hvor mange år er det siden den gik med pudsloft? Mit blev lavet i 2006? Og hvordan vurderer du min situation?

Jeg ville være meget ked af at rive noget ned nu.

Såfremt der skal dampspærre på er det så et lag plast på den nuv gips og så et lag gips mere?

Tak
Jeg ville lade det være, men du gerne ændre det, så mal loftet med diffusionstæt maling.

For en 10-15 år siden, anså man 2 lag gips for dampbremsende også, og derfor udelod man også her tit dampspærren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også