Rep af kalket facade

Hej LDS...

Jeg har et ældre kalket hus, hvor der ved "soklen" er skallet flager af rundt omkring.

Hvad skal jeg bruge til at rep dette, og hvilke blandings forhold?

Har prøvet noget weber puds i hvid, men syntes det er alt for grov i overfladen.

Håber der er nogen der kan komme med nogle guldkorn, da jeg gerne vil have lavet det inden vinteren træder ind.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvis det er kalket, må du ikke bruge cementholdigt puds.
Tømmerhandelen har strandmørtel, der er en blanding af læsket kalk og sand.
Til selve kalkningen bruger du vådlæsket kalk, det har tømmerhandelen også i spande.
Det rører du op i vand, 1 kg kalk til 6 - 8 l vand, og det skal omrøres jævnligt mens du kalker.
Der skal så forvandes når du kalker, så overfladen er fugtig, egentlig skal det være med kalkvand, der er kalk oprørt i vand og bundfældet, men det er ok med alm. vand.
Kalken binder dårligt på cement, og du risikerer frostsprængninger, da der kan ophobes vanddamp under et cementlag, da det ikke kan ånde.
På Raadvads hjemmeside kan du finde gode råd til vedligholdelse af gamle huse.

mvh

 varmetossen

Tak for budet...

Vil det så betyde jeg ikke må lave en blanding af strandmørtel og cement til rep?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
HELT afgjort. Ingen cement. Der er bygget kirker og klostre med kalkmørtel, og de står stadig.

mvh

 varmetossen

Nordisk NHL kalkmørtel (http://www.nordisknhl.dk) er et super produkt til den slags opgaver. Den fås i 3 finheder og 3 styrker. Købes hos Stark og blandes nemt op med vand.

Er det ved soklen, som skal males sort, skal du ikke bruge sokkeltjære, men sort trætjære (evt. hjemme blandet); ellers falde pudset bare af igen.

PQR

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også