Fræse gulvvarme i betongulv

Gik i dag i gang med at banke det gamle køkkengulv op, pudslag på betondæk som jeg da ikke mente skulle være så stort problem med en ny indkøbt spit 352 mejsel hammer.

Men der tog jeg grueligt fejl, gulvet betod af ikke mindre end 3 x pudslag, og var mere eller mindre ikke til at skille ad.



8 timer efter så det desværre kun sådan her ud....



Stadig et lag puds tilbage, og dette er det tykkeste lag, som også er væsentligt højere ved væggen langs vinduet, faktisk over 2 cm højere, som hæfter utroligt godt på underbetonen, så den er nærmest umuligt at skille ad, prøver i morgen med en fladmejsel mellem lagene, da jeg kun har en spidsmejsel til den SPIT pt.. men tror ikke det vil ændre det store.

Da min tidsplan i forvejen er ret presset, og gangen er opbygget på samme måde mere eller mindre,  har jeg et problem med at nå det hele, så skal have fundet en alternativ måde at få lagt de gulvvarme slanger i gulvet, pudslaget ryger selvfølgelig af, da det også er skruk foran døren og trappen, så øverste pudslag ryger som min. af i entreen også.



Nogen der har erfaring med hvor besværligt de er at rille i, jeg har jo pga. trappen ikke rigtigt mulighed for at hæve gulvet, så ned men slangerne i gulvet, et tyndt net over slangerne i stedet for under dem, hvis muligt  pga. højden, også nyt pudslag.... men er det en rimelig løsning...?

Den Spit slår med 10 joule, det er måske bare ikke nok...?
51 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det hobby værktøj du har fundet frem der forslår som en skrædder i helvede.
Der skal helt andet grej til den slags.

Sådan en lejer du her: http://www.jmtrykluft.dk/produktkatalog/byggemateriel/bore-brydehamre/brydehammer-wacker-eh-23.aspx
Helt hobby er den altså ikke, kan godt være Spit ikke er så kendt som Paslode som står bagved produktet.

http://www.spit.dk/Produkter-1882.aspx?ProductID=PROD826
Min erfaring med maskiner som den der linkes til, er at de er kapable til den slags opgaver, men at du ikke behøver at frygte for at ende i kælderen.
De slår ganske hårdt, men er nu ret tilforladelige at styre så man ikke når for langt ned, så jeg vil også mene at det er den rette løsning at leje sådan en.
Så kommer du hurtigt i mål :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej
Vil ikke gøre mig klog når Koluda er her   Men prøv at låne eller leje en af de "mellemstore" Bosch nedbrydningshammere - den der linkes til her, er alt for tung at stå med,hvis den bare skal lægges en lille smule ned, for ikke at hygge for dybt !
prøver at sætte et link/billede ind her   https://www.google.dk/#q=bosch+11305+picture og brug så en halvbred mejsel !
Hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Prøver også lige med en bredere mejsel og lidt kraftigere maskine her i løbet af ugen.

Det er bare de sidste 3-4 cm i hjørnet af køkkenet, jeg gerne ville have af også, så der er en nogenlunde jævn flade derinde, men det er for blødt til spids mejslen som bare slår igennem det frem for at skille det ad.

Gangen var heldigvis lavet som man forventer i sådan et hus, massivt dæk og et tyndt klaplag, så tog under 2 timer af bryde op og  skovle i baljer.





Det er dog beton med småsten i i bunden, så har bliver det ikke hukket af i toppen, men der bliver rillet til den smule slange.
Rillefræser blev forsøgt, men holdt kun til ca. 20meter så var klingerne færdige, så blev nu en 230mm vinkelsliber så der er støv i hele huset, men skrider heldigvis væsentligt hurtigere fremad end med rillefræseren.

Køkkengulvet er stadig ikke banket helt i stykker, og selv med den lille nedbrydningsmejsel fra Spit, er skaderne efter slagene efterhånden ret omfattende i kælderen, så har valgt at skære riller i resten af gulvet, og så kan mejslen rimeligt nemt hukke fra rillerne og en smule vandet og nemmere skille det ad, uden større skader på loftet i kælderen.
Husk lige at ligge billeder op, når du har rillet og ilagt slangerne - Jeg havde selv tanken, da jeg stod i samme situation, med et dæk, hvorunder der dog er sikringsrum fra 2. verdenskrig (dvs. armeret jernbetondæk på 350mm) - Jeg endte dog med den lette løsning, med roth gulvvarmeplader, som resulterede i en ekstra gulvhøjde på 25mm.
Skal jeg nok...
Så fik  jeg endelig skåret de sidste riller, så skal det hele bare bankes op i morgen, startede lige med Sanders værelse i morgen, gik rimeligt nemt heldigvis, bliver vist kun i gangen i det hårde beton, det måske kommer til at tage lidt længere tid, klingen ville dårligt holde sig i betonen derude, så hårdt er det.








Hold da op det sviner uden suger på, så kan klart anbefales man skaffer en med suger, hvis man får samme ide på et tidspunkt, rilleskæreren var næsten støvfri, men tog alt for langt tid, og ville koste alt for mange klinger, det hele er rillet med samme 230 mm kvalitets diamant klinge, og den skærer sikkert dobbelt så meget endnu.



Gulvet i køkkenet blev også rillet godt igennem, også banket det sidste op, så den del blev også klaret i dag, så i morgen står på kraftig støvsugning af hele huset, samt opbankning af riller, samt rep. af trækrør i kælderen, da disse blev rillet over et par steder...



Flere billeder af grisseriet kan ses her...  Gennemgående renovering af hus i Jerslev

Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis