Maling af båd

Når man har skrabet / slibes friboret udvendig på vores træbåd kan man så ikke komme linolie blandet med terpentin og pensel det på det rene træ og på den måde vente med at male til hele båden er klar til det.
Det er denne fiskekutter vi er i gang med og som er overdækket med store presenninger så vi kan gå og sætte skibet i stand.

Er der nogen her inde som har noget Karlfeter værktøj som de gerne vil sælge vil vi gerne købe det.
Samt gamle høvle og stemmejern, vi glæder os til at få nogen svar.

Med venlig hilsen
Jan Ulrich.   
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du selv på at det hjælpe at du laver en ny tråd om samme spørgsmål ?
Jeg syntes at den tråd var lidt lang, så det kunne være at det var nemmere at svaare når tråden ikke var så lang, jeg ved det ikke vi har ikke været her så længe.

Men Du kunne da godt svare om det kunne lade sig gøre uden at komme i konflikt med malingen når den endgang skal males på.

Vi er jo kun glade for alt den hjælp vi kan få samt det værktøj som vi kan købe.

Med venlig hilsen
Jan Ulrich.
Med lindolie kan du male med olie og alkyd maling efter du har givet lindolie, det er faktisk den bedste grundbase du overhovedet kan bruge på træ. Men du kan ikke bruge to kompenent malig på lindolie eller olie maling /alkyd maling, så koger det op.
Men du har endnu ikke svaret på om din båd er kravel eller klinkbygget ???? Det er ret vigtigt, da du under ingen omstændigheder må kalfatre en klink bygget båd.

Jeg havde for mange år siden en 6 fars. Det er en 20 fods Færring jolle, den havde stået på land i rigtigt mange år. Jeg rensede den totalt af for maling ud og indvendigt, hvorefter den blev anbragt ovenpå et stor stykke plastik der dannede grøft i midten. Så havde jeg købt 20 liter lindolie og 20 liter terpentin som jeg blandede sammen og hældte på indvendigt i jollen ned af siderne hver eneste dag i en uge. Så var lindolie trukket helt igennem træet og havde lukket den helt tæt, så der overhovedet ikke trak vand ind da den blev søsat.
Hej, båden er kravelbygget, en fiskekutter på 26 fod med skrog som typen penalhus har det med den runde bagdel. Men der er en del planker med mål B. 15,5 cm tyk 2,5 cm og længde svinger fra 1,30 . 2,0 meter disse er lærk og i mellem spanterne som er af eg er der imellem 2 forskellige mål 40 og 50 cm.

Jeg vil gerne af lukket dammen i den ved at skifte alle plankerne i det område de er lidt møre og så bruge den til noget andet, det er et rigtigt sødt skib med charme, og jeg har tid nok til at gå og lave hende istand.

Håber at høre fra Dig.

Hilsen Jan

Så skal du altså være forsigtig med at kalfatre den når bordene ikke er tykkere. Der findes en form for tætnings middel der er bedre at bruge end værk og beg, det er Hempel der lave produktet og det udmærker sig ved altid at være elastisk indeni, overfladen tørre op så du kan male den med olie maling. Når du lukker dammen, skal du huske at der skal lige så meget balast i båden som den vandmængde der er i dammen, ellers vil hun rejse sig for meget og være ret svær at styre. Det er iøvrigt ikke almindelige søm du skal bruge når du skal sætte de nye planker fast til spanterne, men nogle specielle galvaniserede spir der er kileformede i spidsen og du skal forborer gennem bordet og op i egetræet og så skal spirene sættes så selve kilen står på tværs af årene i egetræet. Sætter du dem med årene i træet vil de trække sig ud igen. Man smørre lige spidsen af spirerne med lidt brun sæbe, så er de nemmere at slå i.
Af værktøj kan du bruge følgende som du sikkert har allerede. En puds høvl og en skrub høvl, en bugt høvl med lige sål og en med krum sål diverse stemmejern og en trækølle til at slå på stemmejernene med, brug aldrig en hammer med stålhoved, på dine stemmejern, det er en døds synd. Stanley og Bosch laver fortrinligt håndværktøj.
En ret vigtig detalje når du bruger skærende værktøj, er at du lære at slibe det rigtigt, for de mindre øvede findes der en slibe lære hvor stemmejern og høvljern kan spændes fast når de stal slibes på kadorundom sten og afsluttes på en belgisk brok der lige give barbeblads finichen. Hold dig fra skarøksen, det kræver mange års øvelse at bruge en sådan rigtigt.
Annonce
Hej med Dig. Det lyder da fornuftigt det Du skriver og man kan da også hører at Du har lavet en del selv når man ser hvad Du har skrevet.

Men Du bor i post nr 6400 og vi i 6000 så hvis jeg nu giver Dig noget for at du kommer og fortæller mig hvordan Du ville gøre det, kan det lade sig gøre?

Der er kalfretret før det kan man se.

Hilsen Jan.
Det kunne vi nok finde ud af, men så lad os skrive sammen via privat post !
Når du klikker på den lille konvolut ved min Avatar kommer du ind på min private brevkasse, så tager vi den derfra. Det er ikke smart at skrive personlige oplysninger her på siden heller ikke mail adr.
Bortset fra det så er det altså 6470 jeg bor i = Sydals og du bor i Kolding kan jeg se.
Du kan/skal fint kalfatre hvis dine bord er 25 mm men vær selvfølgelig forsigtig og igen hvis du aldrig selv har kalfatret så få nogen til at gøre det for dig eller med dig.

Når du skal skifte så mange (alt er relativt) bord så ville jeg invistere i en ordentlig (justerbar) skibs høvl det gør arbejdet noget nemmere den er ikke sådan at få fat i men kan bl.a. købes her: (fås også hos carl ras som bestillingsvare) - Ja og så selvfølgelig en en god vinkel og en præcis smigvinkel

Generelt er www.toplicht.de/en en fantastisk butik her kan du købe alt hvad du skal bruge af bådebygger værktøj (og i øvrigt alt andet til træbåde) til rimelige penge

www.bue-net.dk er en rigtig god butik i dragør de billigste i dk med et stort udvalg (dog ikke helt som toplight)

I en anden tråd snakkede du om svedekasse. Det er formenligt ikke nødvendigt da lærken (hvis det er kvalitets lærk og uden knaster) er "meget" fleksibel og hvis det primært er midtskibs går det fint. Du kan faktisk godt bøje den ind agter hvis den beabejdes rigtigt. Der går mange af lærkens gode egenskaber til spilde ved at dampe den så er det bedre at spænde den langsomt ind over dage (hvis nødvendigt) og evt. løbende væde det i vand/olie men dette er en balance da du gerne vil have træet tørt så det ikke udvider sig før det er på plads.

Vigtigst af alt nåd vi snakker bådebygning/restaurering er ekstrem præcision alt skal så at sige passe på en myres ku...hår- man siger om tømrer at de bruger saven til at save i træ men at en bådbygger bruger saven til at skære i træ.

Her er et par ønsker til din ønskeseddel til jul. Det er nogle rigtig gode lærebøger (mest de norske):

Bådebygning fra Ehvervsskolernes forlag

Ole Jacob Borch Træbåten: 

Ulf Mikalsen Trebåtbygging Bygging i klink og kravell: (Den absolut bedste bådebygger lærebog men den er umulig at få fat i men kan lånes på bibleotek/kopieres)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også